Muotikaupan Liitto haluaa uudistua – digitalisaatio tärkeää alan kauppiaille

"Myös kauppa voi globaalissa taloudessa toimia viennin harjoittajana."

Ilmoitus

Muotikaupan Liitossa ollaan muutoksen tiellä, ja etenkin digitalisaatio tuo nyt uutta liiton toimintaan. Se näkyy noin 200 jäsenyrityksen yhteistoimintaorganisaation hallituksessa.

- Useat pienemmät alan kaupat katsovat ehkä liikaa menneeseen ja rakentavat tulevaisuutta sen mukaan, kun sen sijaan tulevaisuuteen tulisi katsoa aivan uusin silmin, sanoo Andreas Ögård, Muotikaupan Liiton puheenjohtaja ja alusasuyritys Meritta Bran toimitusjohtaja.

Hallitus on kutsunut työskentelyyn mukaan asiantuntijaksi muotikauppasovellus Ivalon kehittäjän ja toimitusjohtajan Matti Lamminsalon, joka tuo mukanaan vankkaa osaamista täysin uudenlaisen digitaalisen kaupan puolelta.

- Meille on hyvä saada mukaan uuden sukupolven tekijöitä, jotka ovat kiinnostuneita digitaalisen kaupan tuomista mahdollisuuksista.

"Vanha aika ei enää palaa"

Muotikaupan Liiton tehtävänä on ylläpitää ja parantaa pukeutumiskaupan toimintaedellytyksiä. Se edustaa koko toimialan arvoketjua laajasti; liiton jäseninä on vaate-, kenkä-, asuste-, urheilu-, turkis-, nahka-, tekstiili- ja pesula-alojen yrityksiä, yhdistyksiä, oppilaitoksia ja muita toimijoita. Vähittäiskauppiaiden lisäksi jäsenyrityksinä on brändiyrityksiä, tuotannon edustajia, maahantuojia, agentteja ja ketjuliikkeitä. Jäsenyritykset edustavat kaikkia kokoluokkia ja yritysmuotoja.

- Meidän tehtävämme on vaikuttaa yritystä ympäröiviin olosuhteisiin; kuunnella kauppiaiden, yrittäjien ja muiden alan tekijöiden tarpeita monipuolisesti. Kauppa on suuressa murroksessa eikä vanha aika enää palaa. Yhteen hiileen puhaltaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan, koska kauppa kilpailee myös muiden toimialojen kanssa; myös kauppa voi globaalissa taloudessa toimia viennin harjoittajana, ja toisaalta kauppa kilpailee monien muiden toimialojen kanssa kuluttajien elämyksiin käyttämistä varoista, Ögård kuvailee.

- Lisäksi jokainen kauppa on kansainvälisessä kilpailussa, halusi tai ei. Kuluttaja kantaa koko maailman tarjontaa taskussaan; siihen on voitava reagoida.

Ögård katsoo, että Muotikaupan Liiton tärkeänä tehtävänä on tuoda esiin alan pienempiä yrityksiä, jotka helposti jäävät ilman huomiota. Toimialalla on menestystarinoita, ja niitä voisi olla enemmänkin, jos ja kun yritykset oppivat toisiltaan ja rakentavat yhdessä digitaalista tulevaisuutta.

Ilmoitus

- Sanotaan usein, että ruotsalaiset verkkokauppiaat tähtäävät alusta alkaen maailmalle, kun taas suomalaiset kilpailevat naapurin kanssa, Ögård sanoo. Mutta uskon suomalaiseen yrittäjään, kyllä hänellä on vähintään yhtä suuri tahto onnistua kuin ruotsalaisella.

Suomessa vähän julkista tukea

Ruotsalaisten verkkokauppiaiden menestystä selittää myös osaksi se, että maassa sijoittajat ovat kiinnostuneita tukemaan kaupan alan yrityksiä eri tavalla kuin Suomessa.

- Suomen verkkokauppiaat saavat hyvin vähän julkista tukea verrattuna muihin vienninedistämishankkeisiin. Näissä asioissa Muotikaupan Liitto tulee vaikuttamaan päätöksiin ja lainsäädäntöön yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Alan yhteiskunnallisesta merkityksestä ja sen tuomista mahdollisuuksista tullaan jatkossa kuulemaan enemmän, Ögård lupaa.