Muoti- ja urheilukauppa: Suomalaiseen jouluun kuuluu perinteinen kivijalkakauppa vaikka verkkokauppa kasvaa

Muodin verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna 21 prosenttia.

Muoti- ja urheilukaupan edunvalvontajärjestö TMA:n mukaan  muoti- ja urheilukaupassa joulumyynti alkaa jo marraskuun puolivälissä ja erilaisilla myyntipäivillä on kasvava merkitys. Pukinkontissa vaatteet, kengät ja urheilutuotteet ovat säilyttäneet asemansa. Myös kodintekstiilien menekki kasvaa joulun alla.

Ilmoitus

Black Friday vetää jo marraskuussa

Joulusesongin merkitys muoti- ja urheilukaupassa on entisestään korostunut. Erilaiset myyntipäivät, kuten Singles’ Day ja Black Friday, vetävät kuluttajia jo marraskuun puolivälistä alkaen. Muodin verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna 21 prosenttia ja urheilun verkkokauppa 29 prosenttia. Silti  yhdeksän kymmenestä vaatteesta ja kengästä ostetaan kaupoista.

Joulukuussa verkkokaupan odotetaan viime vuoden tapaan laskevan, sillä joululahjat ostetaan mieluummin kivijalkakaupasta.

– Joulukadun tunnelmaa ei ole helppo siirtää verkkokauppaan. Joululahjojen kestosuosikit ovat naisten alusvaatteet ja asusteet, miesten vaatteet sekä urheiluvälineet, kertoo Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.

Joulukuu vilkkain kuukausi

Joulukuu on erityisesti miesten ja lasten vaatemyynnin sekä kodintekstiilien vilkkain kuukausi kerryttäen yli 13 prosenttia koko vuoden myynnistä. Urheiluvaatteita ja -välineitä ostetaan jopa suhteellisesti muotivaatteita enemmän.

Pitkän aikavälin tilastoista käy ilmi, että myöhään alkava talvi lisää urheilutuotteiden määrää pukinkontissa.

– Jos esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pidempi pakkasjakso jo ennen joulusesongin alkua, välineet ja urheiluvaatteet ostetaan ennen joulua. Joulu on säilynyt vaatteiden, asusteiden ja urheiluvälineiden tärkeimpänä sesonkina, summaa Kankaanpää.