Moomin.comin tie tehokkaaseen kansainväliseen logistiikkaan

Moomin.comin verkkokauppa julkaistiin viisi vuotta sitten, ja nykyisin se on maailman suurin Muumituotteiden jälleenmyyjä. Matka on ollut täynnä menestystä ja haasteita, mutta ennen kaikkia Moomin.com on saanut arvokasta oppia, mikä on tärkeää kaikille kansainvälisesti toimiville verkkokauppiaille.

Kaikki kansainvälisesti tuotteitaan markkinoivat verkkokaupat kohtaavat monia haasteita. Vaikka elämmekin hyvin yhdistetyssä ja ennen kaikkea yhteen liitetyssä maailmassa, on fyysinen läsnäolo edelleen yksi jakeluketjun ongelmakohdista. Jos myyt tuotteita asiakkaille kaukana sijaitsevaan maahan, tuotteiden hallittavuus heikkenee matkan varrella. Otimme selvää, kuinka näistä haasteista selvitään ja mitä niissä pitää huomioida, joten haastattelimme Moomin.comin johtajaa, Jonas Forthia, ja markkinointipäällikköä, Saara Sandellia.

Teimme Moomin.comista verkkokaupan viisi vuotta sitten, ja viime vuonna liikevaihtomme oli 12 miljoonaa kruunua. Toimitamme tuotteita päivittäin noin 100 eri maahan, ja asiakkaat ovat nykyisin tottuneita saamaan tilauksensa nopeasti tilauksen jälkeen. Meillä on siis ollut selkeä kehityskohde, jonka parissa meidän täytyy työskennellä, ja se on juurikin yleinen logistiika ja ”last mile” jakelu, Jonas selittää.

Oppia ikä kaikki

Jakelu on ollut Moomin.comille toiminnan avainasia pitkälti sen perusteella, ettei se ole aikaisemmin toiminut täysin saumattomasti.

Ensimmäinen toimittajamme ei toiminut samalla tavalla kuin nyt. Emme millään voineet tietää tarkalleen, missä lähetykset olivat, ja toimituspäivää oli vaikea taata. Asiakkaalle jakelu on asia, jota ei tule ajatelleeksi ennen kuin huomataan, ettei se toimi. Meidän on toimittajana tehtävä valtavasti töitä asian parissa joka päivä, Saara selvittää.

Aikaisempaan toimitusketjuun perustuvan kokemuksen perusteella Moomin.comilla oli mielessään muutamia erityisen tärkeitä asioita, kun se alkoi etsiä uusia kumppaneita.

Suuri ongelma meille oli viestinnän puute meidän ja logistiikka kumppanin välillä, joten siihen panostettiin kunnolla uutta etsiessä. Sen jälkeen avaintoimintomme ovat olleet nopeampia ja toimitusajat varmempia kohtuuhintaisesti, Saara jatkaa.

 

Jonas Forth & Saara Sandell

 Yhteistyö Boomerangin kanssa

Moomin.comin etsiessä uutta jakelijaa sen tie ristesi Boomerangin kanssa. Nykyisin Boomerang toimittaa Moomin.comin tuotteita yksinoikeudellisesti, ja ero entiseen on kuin yö ja päivä, Jonas selvittää:

Ero on valtava. Viestintä Boomerangin kanssa toimii äärettömän hyvin, ja toinen suuri etu on heidän edukkaaseen sopimukseensa kuuluva t ensiluokkaiset kuriiripalvelut, mikä tarkoittaa, että pakettia voi seurata periaatteessa 100-prosenttisella tarkkuudella. Heidän kanssaan saimme tiputettua pakkauskustannuksia 42 %, ja he ovat olleet erittäin mukautuvia ja joustavia.

Onko sinulla antaa neuvoja muille yrityksille, jotka haluavat aloittaa tuotteidensa kansainvälisen jakelun?

Ensimmäinen neuvoni on ottaa mukaan henkilö, jolle asia ei ole uusi. Esimerkiksi hallitukseen pitäisi kutsua henkilö, joka voi neuvoa asioissa, jotka sinun täytyy huomioida, Jonas toteaa lopuksi.

Haluatko tietää lisää Boomerang Distribution Oü:stä ja kuinka autamme verkkokauppoja saamaan lisää kansainvälisiä asiakkaita? Kerro itsestäsi meille: Jonas Heinonen, jonas@boomerang.ee, +372 530 577 99.