Mitä vaatejätit tekevät ylijääneille vaatteille?

Vielä joitakin vuosia sitten osa muotiliikkeistä poltti ei-toivotut vaatteet. Mitä niille tehdään tänä päivänä, kriisin keskellä?

Ehandelin sisarsivusto kysyi asiaa muutamilta yrityksiltä. Vuonna 2017 esimerkiksi H&M poltti tuhansia kiloja vaatteita, joita ei voinut myydä. Yrityksen mukaan se johtui siitä, että osassa vaatteita oli haitallisia kemikaaleja. Tämän asian eteen oli tarkoitus tehdä töitä ja vähentää hävitettyjen tuotteiden määrää.

Monet vaatteet, joiden myyminen on hankalaa, laitetaan alennukseen niin verkkokaupassa kuin fyysisissä liikkeissä, mutta mitä tapahtuu niille vaatekappaleille, joiden myyminen ei halvasta hinnasta huolimatta onnistu laisinkaan?

Ilmoitus

 

”Vaaralliset vaatteet tuhotaan”

H&M vastaa sähköpostitse Ehandelin sisarsivustolle, että odotuksien mukaan useimmat jo tuotetuista tuotteista myydään joko liikkeissä tai onlinella. Joskus alennettuun hintaan tai muiden kampanjoiden kautta.

Virheelliset tuotteet, joiden myyminen ei onnistu liikkeessä, H&M lahjoittaa ensi kädessä Punaiselle Ristille.

H&M:n Ruotsin lehdistökontakti Jeanette Mattsson sanoo kuitenkin, että vaatteita tuhotaan edelleen, joskin vähän.

Erittäin harvoissa tapauksissa käy niin, ettei tuotteet täytä turvallisuusvaatimuksiamme, jos niissä on esimerkiksi home-esiintymiä. Se tarkoittaa, että ne voivat olla asiakkaille vaarallisia eikä niitä saa lain mukaan myydä eikä kierrättää ja siksi ne lähetetään hävitettäväksi, hän kertoo.

 

Hyväntekeväisyysjärjestöt suosiossa

Muotijätti Bootz kertoo puolestaan lehdistökontaktinsa Anders Enevoldsenin kautta yrittävänsä myydä niin monet tuotteet kuin mahdollista. Ne, jotka siitäkin huolimatta jäävät yli, lahjoitetaan Tanskan Punaiselle Ristille.

Meillä on oma arvoketjumme boozt.com, booztlet.com ja fyysiset outlet-liikkeemme, jotta voimme varmistaa, että kaikki sisäänostamamme tuotteet saavat uuden kodin asiakkaan luona. Fyysisessä liikkeessä voi periaatteessa myydä kaiken, kyse on vain hinnasta. Tuotteet, jotka silti jäävät yli, lahjoitetaan, hän kertoo.

Ilmoitus

Lindex antaa samankaltaisen vastauksen.

Vaatteet, jotka jäävät yli tavallisen myynnin ja alennuksien jälkeen, lahjoitetaan paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille uudelleen käytettäväksi ja kierrätykseen, Lindexin lehdistökontakti Ellen Simonsson kertoo Ehandelin sisarsivustolle.

 

Saksassa lakimääräys

Helmikuussa Saksassa astui voimaan laki, joka määrittelee kuinka yritykset saavat hävittää tuotteita.

Esimerkiksi Zalando on panostanut maassa tosissaan juuri outletliikkeisiin. Zalandon lehdistökontakti Nathalie Fältlöv kertoo, että vaatteet, joita ei voi myydä Zalandon verkkokaupassa, esimerkiksi tuotteet edelliseltä kaudelta, myydään alennettuun hintaan Zalandon jäsenliikkeen Zalando Lounge kautta. Nämä tuotteet sekä tuotteet, joissa on pienempiä virheitä, menevät myyntiin myös outletliikkeisiin Saksassa. Loput lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Eikä vaatteiden hävittäminen ole loppunut aivan kokonaan täälläkään. Myös Zalando tuhoaa terveydelle haitalliset tuotteet, esimerkiksi jos niissä on haitallisia kemikaaleja tai hometta.

Kokonaisuudessaan hävitettyjen tuotteiden osuus Zalandolla on noin 0,05 prosenttia kaikista tuotteita, Fältlöv kertoo.