Mitä kuuluu, Ruohonjuuri?

”Meissä yhdistyy punk ja perusturvallisuus."

Ehandel kysyi vuodenvaihteen edellä muutamilta verkkokauppiailta ja alan ammattilaisilta menneen vuoden kuulumisia, millä mielin he lähtevät vuoteen 2020 ja millaisia verkkokaupan trendejä on odotettavissa ensi vuonna?

Luomuruokaan ja -tuotteisiin erikoistunut Ruohonjuuri elää kovaa kasvun aikaa ja on avannut kuluneen vuoden aikana neljä uutta kivijalkamyymälää. Yksi avatuista liikkeistä täydentää jo aiemmin Tukholmassa avattua liikettä ja Ruohonjuuren Happy Food Storen kysyntä on kova myös ulkomailla. Yrityksen toimitusjohtaja Arto Ranta-aho kertoo heidän kuulumisiaan.

Ilmoitus

 

Kerro hieman yrityksenne kuluneesta vuodesta?

- Vuosi 2019 on ollut Ruohonjuuressa vahvaa kasvun aikaa. Avasimme neljä uutta myymälä: helmikuussa Jumboon, lokakuussa Pasilan Triplaan ja Tapiolan Ainoan sekä Ruotsiin toisen myymälän, Tukholman Liljeholmstorget galleriaan. Isoista kasvuinvestoinneista huolimatta teemme tänä vuonna myös  hyvän taloudellisen tuloksen ja liikevaihtomme ylittää 30 miljoonan rajan.

- Kuluneen vuoteen on kuulunut iso strategian päivitysprosessi, jonka myötä strategiatyöskentelymme on muuttunut ja vastaa nopeasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Eli strategiatyöskentelymme on jatkuva prosessi ja siinä on mukana koko Ruohonjuuren väki  ja asiakkaat -  olemme asiakkailta oppiva organisaatio.

 

 

Millaisin odotuksin lähdette vuoteen 2020?

- Ruohonjuuren kasvullekin otolliset terveys- ja hyvinvointitrendit jatkavat vahvistumistaan. Ympäristötietoisuuden kasvu näkyy muun muassa kasvavana kiinnostuksena zero waste -tuotteisiin ja muihin ekologisiin valintoihin. Luonnonkosmetiikan käyttäjien määrä lisääntyy, kun entistä useammat tulevat tietoisiksi tuotteiden raaka-aineista ja niiden vaikutuksesta sekä ihmiseen että ympäristöön. Ruohonjuuressa ensi vuodelta odotetaankin asiakasmäärien lisääntymistä ja sekä verkkokaupan että myymälöiden suosion tuntuvaa kasvua.

Ilmoitus

- Aloitimme Ruohonjuuressa 2019 loppuvuoden aikana laajan Ruohonjuuren kulttuuritutkimuksen, joka jatkuu ja valmistuu 2020 alkupuolella. Se on myös eräänlainen ulkopuolinen arviointi kulttuurimme osa-alueista ja niiden toimivuudesta käytännössä, esimerkiksi arvoista, ja sen myötä nousee varmasti myös esiin kehittämiskohteita ja niin edelleen.

- Ruohonjuuren yrityskulttuuri on ainutlaatuinen, jota halutaan vaalia ja kehittää. Tämä on erittäin tärkeä tekijä, kun kansainvälistytään... Brändi sekä konsepti on hiottu, jota lähdetään skaalaamaan uusille kansainvälisille markkinoille - ja yksi keskeinen menestymisen tekijä on kulttuuri ja kulttuuritutkimuksen myötä tarkennetaan ne osa-alueet, joita monistetaan muihin maihin tietenkin huomioiden eri maiden omat kulttuurit. Meillä Ruohonjuuressa on oma projekti nimeltään sielun siirto, jota muun muassa olemme ansiokkaasti vetäneet rantautuessa Ruotsin markkinoille. Esimerkiksi tämä sielun siirto toive tuli ruotsalaisilta. Ruohonjuuri on sielukas yritys, joka pohjautuu inhimilliseen ja humaaniin  johtamiseen, jossa erilaiset yksilöt voivat kannustavassa ja haastavassa porukassa päästä potentiaaliinsa. Meissä yhdistyy punk ja perusturvallisuus.

- Kasvamme avaamalla myymälöitä Suomeen sekä Ruotsiin ja vahvistamme verkkokauppaamme Suomessa sekä Ruotsissa  ja lähdemme kansainvälistymään myös verkkokaupan myötä. Uudistamme muun muassa verkkokauppa-alustan ja rekrytoimme lisää väkeä verkkokauppatiimiimme. Ruohonjuuri/Happy Food Store vastaa hyvin asiakkaiden  voimistuvaan vastuullisuus ja hyvinvointi tarpeisiin.

 

Millaisia verkkokaupan trendejä on odotettavissa vuonna ensi vuonna?

- Tunnesiteen luominen asiakkaisiin ja tunnekokemusten merkitys verkkokaupassa kasvaa. Kasvottomien verkkokauppajättien vastapainoksi yhä useampi asiakas valitsee ostopaikakseen verkkokaupan, jolla on tarina ja joka luo asiakkaalle positiivisen tunnekokemuksen. Esimerkiksi meillä Ruohonjuuressa asiakkailla on vahva tunneside brändiimme: https://www.ruohonjuuri.fi/ekotietoa/hyvan-elaman-evaita-suurella-sydamella/  ja tämä näkyy myös verkkokaupan kasvussa.

- Arvojen ja vastuullisuuden merkitys asiakkaiden ostopäätöksissä kasvaa vahvasti myös verkkokaupassa: esimerkiksi tuoreen Postnordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2019 -tutkimuksen mukaan pohjoismaisten asiakkaiden keskuudessa paikallisten verkkokauppojen suosio on nousussa ja verkko-ostosten teko Kiinasta laskussa.

- Digitaalisessa maailmassa ihmisen kaipuu toisen ihmisen luokse kasvaa. Verkon rinnalla fyysiset tapahtumat ja kivijalkamyymälät vahvistavat asemaansa yhteisöllisten kohtaamisten areenoina. Tutkimusten mukaan ns. omnichannel-asiakkaat, jotka asioivat sekä myymälässä että verkkokaupassa, ostavat enemmän ja ovat sitoutuneempia. Verkko ja kivijalka tukevat toisiaan asiakkaan tarpeista ja tilanteista riippuen.