Ministeri Leppä markkinoi suomalaista digiosaamista Saksassa

"Voimme olla ylpeitä tuottajajärjestöjemme ja yritystemme yhteisestä suurponnistuksesta".

Ilmoitus

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vierailee Berliinissä tällä viikolla. Ministeri osallistuu matkallaan maatalousministerien huippukokoukseen ja kansainvälisille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi on tänä vuonna pääyhteistyökumppani. Ministeri tapaa myös kahden kesken useita eurooppalaisia maatalousministereitä.

Berliinissä vuosittain järjestettävän maatalousministereiden huippukokouksen (Global Forum for Food and Agriculture) teemana on tänä vuonna maatalouden digitalisaatio, ja Leppä toimii kokouksessa tietosuojaa käsittelevän istunnon puheenjohtajana.

Ilmoitus

Saksa on tärkeä vientimaa

Myymälöiden ja verkkokaupan kuluttajakampanjat toteutetaan osana Business Finlandin Food from Finland -ohjelmaa, ja niiden tavoitteena on saada suomalaisia tuotteita nykyistä laajemmin saksalaisten vähittäiskauppojen valikoimiin ja tukea yritysten markkinoille pääsyä ja viennin kasvua.

– Voimme olla ylpeitä tuottajajärjestöjemme ja yritystemme yhteisestä suurponnistuksesta suomalaisen, puhtaan ruoan ja kiehtovien luonnontuotteiden ja palveluiden näkyvyyden edistämiseksi, ministeri Jari Leppä sanoo tiedotteessa.

Saksa on Suomen viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, vuosittainen elintarvikevienti Suomesta Saksaan on 75 miljoonaa euroa.

Suomi-kuva vahvasti esiin

Kansainvälisten Grüne Woche -messujen kumppanimaan edustajana ministeri Jari Leppä avaa Saksan maatalousministeri Julia Klöcknerin rinnalla messut ja Suomen maaosaston tapahtumassa. Kumppanimaahankkeen toteutuksesta vastaa MTK yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n ja Business Finlandin kanssa.

Yli 80 ruoka-, matkailu-, ja luonnontuotealan yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen halliin Berliinissä 18.-27.1.2019 pidettäville messuille. Suomi sekä suomalaiset elintarvikkeet näkyvät vahvasti saksalaisille kuluttajille heti vuoden 2019 alussa myös vähittäiskauppojen kampanjoissa Pohjois-Saksan alueella.

– Grüne Wochen kumppanuus ja laajat vähittäiskauppojen kampanjat tuovat Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. Saksa on yksi elintarvikevientimme pääkohdemaita, jonka vientiä olemme systemaattisesti kehittäneet Food from Finland -kasvuohjelman avulla, kertoo ministeri Leppä tiedotteessa.