New York. Central Park. Kuten kaikki hyvät liikemiehet kaksi suomalaista konsulttia halusivat antaa itsestään pätevän kuvan. Aamu helteisessä New Yorkissa alkoi juoksulenkillä. Kamat olivat viimeisen päälle: lenkkarit, sykemittari ja mitä nyt juoksulenkillä tarvitseekaan. Yksi asia aiheutti kuitenkin kitkaa: reikäiset puuvillakalsarit, jotka olivat vähällä tuhota koko matkan. Työt kärsi, kun kaikki oli lopulta kiinni siitä, miten ex-kollegan takapuoli kestää.
Laastarin alla kyti kuitenkin tuli, joka roihahti pian liekkiin.
Yrityksen nimi on the other danish guy – suomalainen alusvaatevalmistaja, joka keskittyy täysillä verkkomyyntiin päämarkkinoinaan Suomi ja Ruotsi, mutta tuotteita lähtee kaikkiaan 27 eri markkinoille.
Mutta palataanpa vielä hetkeksi kansainvälisempään ympäristöön ja kohtalokkaaseen New Yorkin matkaan.
Kuivana vanhat puuvillakalsarit ovat ihanan pehmeät, mutta märkänä seuraukset ovat ihan hirveät, the other danish guyn toimitusjohtaja Tommi Lähde kertoo.
Entisen liikekumppanin hankauma intiimissä paikassa oli jonkinlainen vaippaihottuman ilkeän puoleinen serkku, jota hän yritti hoitaa purkilla vaseliinia.
Sen ei annettu kuitenkaan pilata koko matkaa ja viimeisenä iltana kaverukset menivät hienoon ravintolaan, bisnesihmisten joukkoon, epäsopivassa asustuksessa shortsit ja t-paita päällä. Kollega suunnisti vaseliinipurkki kädessä naisten vessaan, jonka jälkeen sinne meni myös kolme naista. Naiset tulivat ulos siltä istumalta.
So fucking disgusting!
Syntyi pieni kaaos, musiikki loppui ja ravintola hiljeni.
The other danish guy have some problems there! Tarjoilijat yrittivät selittää tilannetta.
Kollega tulee ulos vessasta, tyhjentää lasin ja miehet poistuvat ravintolasta ainakin ennen poliisin saapumista.
Meni tanskalaisten piikkiin ja jonkun aikaa tälle naurettiin, Tommi Lähde kertoo nyt, joitakin vuosia myöhemmin.
”En ajatellut, että hitto tämä on valtava tehtävä”
Minussa on varmaan jokin valuvika, sillä aloin miettimään, miksi on olemassa näin huonoja kalsareita, hän sanoo.
Tommi Lähde kertoo, että oli vain kyllin utelias selvittämään miten tekstiiliteollisuus toimii.
En ajatellut sitä siinä kohtaa, että hitto tämä on valtava tehtävä.
Sillä yksi asia on varma: ei ole pieni homma lähteä selvittämään miten kokonainen teollisuus tuotteen suunnittelusta sen valmistamiseen käyttäytyy.
Minua ajaa elämässä kaksi asiaa: uteliaisuus ja halu ymmärtää ihmisten käyttäytymistä, hän sanoo ja mainitsee keränneensä valtavan määrän tietoa huomaamattaan.
Yhtäältä uutena alalla hänellä oli lupa kysyä myös ”tyhmiä” kysymyksiä, joita joku alalla pidempään ollut ei olisi saanut esittää.
Kaikki on rakennettu tyhjältä pöydältä.
2015 oli eka kerta, kun sanottiin, että tällainen firma voisi syntyä.
Samana vuonna hän käytti valtavat resurssit omaa aikaa ja rahaa yrityksen starttaamiseen. Vuotta myöhemmin, 2016, he pakkasivat ensimmäisen verkkokauppatilauksen ja alushousut lähtivät asiakkaalle.
Tämä siitäkin huolimatta, että koko ajatus yrityksestä oli ehditty tyrmätä jo monesta suunnasta – tuhoon tuomittuna.
Aluksi the other danish guy myi tuotteitaan myös jälleenmyyjien kautta. Siinä maailmassa pätevät vielä vanhat pelisäännöt, joiden mukaan he eivät halunneet pelata. Nyt yhtiö panostaa täysillä kansainväliseen verkkomyyntiin. Pääasialliset markkinat ovat Suomi, Ruotsi ja muu Eurooppa. Myyntiä on jonkin verran myös Tanskaan, jonne he eivät ole kuitenkaan koskaan suunnanneet erityistä markkinointia.
Tommi Lähde ei usko vaikuttajamarkkinointiinkaan vaan antaa alusvaatteiden puhua omaa kieltänsä. Laatu ja ennen kaikkea luottamus ovat kaksi sanaa, joihin hän palaa haastattelun aikana useampia kertoja.
“Kun on riittävä miksi”
Yksi asia sanottakoon myös. Tommi Lähde ei kerskaile numeroille ja hän sanoo, ettei tuijota numeroita tai myytyjen alushousujen määrää. Sen sijaan hän haluaa tehdä työnsä hyvin, joka päivä.
The other danish guy ei ratsasta edes ympäristöaspektilla, vaikka he voisivatkin niin tehdä. Suuremmalla syyllä kuin monet muut. Vuodesta 2017 alkaen yhtiön kaikki alushousut on valmistettu, joskin monimutkaisen prosessin kautta, valtameristä sukelletusta muoviroskasta.
Meri on aina ollut minulle rakas elementti. Näin koskettavan videon, että muoviroskaa otettiin kilpikonnan nenästä ja siitä vuosi verta, Lähde kertoo.
Koska Tommi Lähde ei tiennyt voiko muoviroskasta tehdä esimerkiksi alushousuja, hän päätti ottaa siitä selvää – idea, joka sai jälleen tylyn vastaanoton. Hän otti yhteyttä eri tahoihin Suomessa, josta vastattiin ”1000 syytä miksi ei”. Lopulta idea sai tulta alleen Italiasta ja he olivat todennäköisesti ensimmäisten joukossa alalla, jotka alkoivat puuhata asiaa.
Eikä tämä ole halvin tapa.
Mutta jos on riittävän iso miksi, niin siinä on riittävän iso syy tehdä, Tommi Lähde toteaa.
Jos haluaa saada aikaan muutoksen, se ei saa olla ideologinen hanke. Ajattelen, että mitä enemmän näitä myydään, niin sitä parempi ympäristölle.
The other danish guy on aktiivinen toimija useilla eri markkinoilla. Ostetaanko eri maissa eri tuotteita tai löytyykö muita eroavaisuuksia? Useimmat yritysjohtajat olisivat tässä vaiheessa kertoneet vähintäänkin mieltymyksistä eri maksumenetelmiin.
Ei sanottavia eroja. Samanlaisia eroja. Ihmisissä on paljon yhteistä. Meissä on loppujen lopuksi aika vähän, mikä erottaa, Tommi Lähde sanoo.
Kaiken takana inhimillisyys ja ymmärtämys
The other danish guylla he tekevät vain parhaansa. Hän pitää tätä jokapäiväisenä tavoitteena. Hän ei tyydy vähempään kuin olla jonain päivänä maailman paras, mutta ei siksi, että juuri se on tarkoitus.
Lähde puhuu paljon ihmisyydestä ja luottamuksesta. Luottamuksesta asiakkaaseen, joka on voitettava.
Haluamme tarjota tuotteen, jolla asiakas kokee saavansa hieman enemmän. Ihmiset, jotka ostavat meiltä, luottavat meihin.
Yhtäältä hän kertoo avoimesti itsestään. Esimerkiksi aikuisena saadusta ADD-diagnoosista, joka on kuitenkin ollut isona moottorina yritystoiminnassa. Se on auttanut ajattelemaan boksin ulkopuolelta ja kokeilemaan uusia asioita.
Mutta pelkkää ruusuilla tanssimista yrittäjän elämä ei ole ollut. Alku oli vaikea.
Vuonna 2016 tuli valtavat tappiot ja yritys meni melkein konkurssiin, hän kertoo.
Lopulta he päättivät yhtiökumppanin kanssa, että Tommi jatkaa yksin. Hän halusi jatkaa, jotta asia ei olisi jäänyt kesken.
Hän tuo esille osan The other danish guyn filosofiaa: että ihmisten on hyväksyttävä itsensä sellaisina kuin he ovat.
En tiedä, jos ei olisi tätä ADD:tä, olisiko tätä yritystäkään, hän pohtii.
Tärkeintä, että alushousut sopivat itselle
Viime vuoden lopulla he laajensivat valikoimaa ja lanseerasivat myös naisten Drifter bokserit.
Se vaatii aivan omanlaisena ymmärtämyksen, Tommi Lähde toteaa, sillä naisten alusvaatteet poikkeavat melko lailla miesten alusvaatteista.
Yhtiön kotisivulla kyseiset bokserit on varustettu punaisella kolmiolla: saattaa aiheuttaa riippuvuutta heti ensimmäisellä käyttökerralla.
Esimerkiksi näissä naisten alushousuissa ei ole laisinkaan lappuja eikä niitä juurikaan tunne päällä. Hengittää erinomaisesti, ei vetoa. Humoristinen yksityiskohta.
Yhtiön verkkosivu on hauskan maskuliininen: moottoripyöriä, kitara, tatuointeja, sopivasti kaljamahaa, paljasta pintaa, järvi ja luontoa – ketä tämä nyt ei puhuttelisi.
Entä mikä malli kannattaa sitten valita jos on lähdössä juoksulenkille vaikkapa nyt New Yorkin Central Parkiin?
Se on paljon kiinni siitä anatomiasta, Tommi Lähde vastaa.
Meille ihmisille on paljon tärkeämpää, että ne (alushousut) sopivat juuri itselle.