Miestenvaatteiden myynti kasvaa etenkin verkkokaupassa

Mobiilisti Suomessa tehdään vielä vähän vaateostoksia.

Miestenvaatteiden kulutuksen naistenvaatteita nopeampi kasvu on yleinen ilmiö, joka näkyy myös Suomessa, kertoo Kaupan liitto tiedotteessaan. Viime vuonna suomalaiset kuluttajat ostivat vaatetusta lähes prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Varsinkin ulkomaiset verkko-ostokset ja vertaiskauppa kasvoivat, kun vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat.

Ilmoitus

Monissa maissa miestenvaatteiden markkinoiden ennustetaan kasvavan naistenvaatteita nopeammin.

- Kovan kasvun lisäksi Kiinan kuluttajamarkkinat ovat erityisen kiinnostavat, koska digitaalisten kanavien käyttö kasvaa siellä erittäin nopeasti, ja pian jo yli puolet vaatteiden ja kenkien ostoista tehdään digitaalisesti, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Mobiilimyynti vielä vähäistä Suomessa

Vaateostoksia tehdään Suomessa mobiilisti vielä vähän. Vain 17 prosenttia asiakkaista oli ostanut vaatteita tai kenkiä älypuhelimella tai tabletilla viime vuonna. Kuitenkin 57 prosenttia asiakkaista oli hakenut ennen ostosta siihen liittyvää tietoa puhelimella: tarkastanut myymälän sijaintia tai aukioloaikoja, tehnyt hintavertailuja tai etsinyt tuotetietoa.

- Tiedonhaku mobiililla on niin olennainen osa kuluttajan ostopolkua, että kaupan on kehitettävä entistä paremmin asiakasta palvelevia mobiilioptimoituja kanavia. Selvityksemme mukaan tuoteselosteet ovat asiakkaiden mielestä kaikkein luotettavin tietolähde, joten tuotetietojen on löydyttävä ja tiedonhaun on oltava sujuvaa myös mobiilisti, jos kauppaa halutaan tehdä, Kurjenoja toteaa.

Naisten eniten käyttämät vaatetuksen kaupat ovat Hennes & Mauritz, Prisma ja K-Citymarket. Miehillä taas kolmen kärki on Prisma, Dressmann ja K-Citymarket.

Hinnan merkitys korostuu digiostoksissa

Mobiilimaksamista käytettiin vaateostoissa vielä vähän, mutta alle 25-vuotiailla se oli yleistynyt jo jonkin verran. Verkkokaupoissa maksettiin yleisimmin pankkien maksupainikkeiden avulla, mutta maksaminen erilaisten maksupalveluyritysten kautta oli myös erittäin yleistä.

Suurin syy sille, että ostos koetaan onnistuneeksi, on hinta – ostokanavasta riippumatta, mutta hinnan merkitys korostuu varsinkin digitaalisissa kanavissa. Digitaalisilla kanavilla onnistuneisiin ostospaikkoihin houkuttelee myös hyvä valikoima.

- Kun kuluttaja tekee onnistuneen ostoksen, hän on useimmiten selvittänyt etukäteen nimenomaan hinnan. Onnistuneissa digiostoissa on usein selvitetty myös tuotteen saatavuus ja palautusmahdollisuudet. Varsinkin nämä tiedot pitäisi siis kaupan sivuilta löytyä helposti, myös mobiilisti, Kurjenoja painottaa.

Ilmoitus