”Menestys tuli pienenä yllätyksenä”

”Opimme sanan kalsarikännit, ja ajattelimme, että suomalaisten juhlista puuttuu se yhteisöllisyys, mikä muilla pohjoismaalaisilla on.”

Partyking aloitti Ruotsissa vuonna 2009 nimellä Partykungen ja on sen jälkeen lanseerannut myös muissa Pohjoismaissa nimellä Partyking. Ensimmäisenä yrityksessä lähdettiin Norjan markkinoilla, sitten Tanskaan ja viimeiseksi Suomeen. Odotukset Suomen osalta olivat pienet, koska kieli koettiin erilaiseksi ja huhut kertoivat, että suomalaiset verkkokauppamarkkinat ovat muihin maihin verrattuna vaisut. Tässä he olivat kuitenkin väärässä, sillä tänä päivänä Partyking menestyy Suomessa ylitse muiden ja myynti viime vuonna oli kaikilla mittareilla katsottuna – niin numeroin kuin prosenteissa – Pohjoismaiden parasta.

- Kahden menestyksekkään lanseerauksen jälkeen, Norjassa vuonna 2016 ja Tanskassa vuonna 2017, oli Suomen vuoro vuonna 2018. Odotimme Suomen kanssa viimeiseksi, koska ajattelimme, että kieli on hankala ja verkkokauppamarkkinoita pidettiin vaisuina. Ensin käytimme käännöstoimistoa tuoteselostusten kääntämiseen ja Postia tavarantoimittajana. Yritämme aina käyttää kunkin maan paikallisia toimijoita, Partykingin toimitusjohtaja Joel Svensson kertoo.

Ilmoitus

- Ja opimme mitä tarkoittaa ”kalsarikännit”, hän naurahtaa ja sanoo, ettei ensimmäinen vuosi ollut mikään suuri menestys.

Partykingissä luultiin jo, että suomalaisten juhlista puuttuu se sama yhteisöllisyys, mikä vallitsee muissa Pohjoismaissa ja että suomalaisten ostokäyttäytyminen on jotain aivan muuta kuin vaikkapa Norjassa tai Tanskassa. Viime vuonna myynti kääntyi kuitenkin hurjaan nousuun ja suomalainen juhlakansa löysi liikkeen. Myynti kipusi huimiin lukemiin ja siitä Partykingissä ollaan iloisia.

- Odotuksemme ensimmäisen vuoden jälkeen olivat todella matalalla ja menestys tuli pienenä yllätyksenä, Joel Svensson toteaa.

Hän arvioi, että kilpailu Suomessa on suhteellisen pientä ja verkkokauppa on pitkään ollut muita maita jäljessä, minkä vuoksi kasvipotentiaalia löytyy jatkossakin.

 

Ostokäyttäytyminen samaa

Partykingin valikoimasta löytyy vähän kaikenlaista vapaampaan juhlatunnelmaan, kuten karkkeja, erilaisia naamioita ja naamareita, baaritarvikkeita, avaimenperiä, aurinkolaseja… listaa voisi jatkaa loputtomiin. Suomalaisten ostokäyttäytyminen ei lopulta kuitenkaan juuri poikkea muista pohjoismaalaisista.

- Itse asiassa ei merkittävästi, Joel Svensson sanoo.

- Myymme jonkin verran enemmän baaritarvikkeita ja juomiin liittyviä tavaroita kuin esimerksiksi Ruotsissa, mutta muutoin Suomessa myy suurinpiirtein sama valikoima kuin muuallakin, hän jatkaa.

Ilmoitus

 

Kuten jo selvisi Partykingille suomalaiset markkinat ovat olleet miltei yhtä juhlaa, mutta aivan väärässä he eivät alun epäilystensä kanssa silti olleet. Henkilökunnan rekrytoiminen pohjoismaiseen yritykseen, jossa tarvitaan tiettyjen kieliyhdistelmien osaamista, oli yllättävän vaikeaa.

- Luulimme, että suomenkielisen henkilökunnan rekrytoiminen olisi ollut helppoa, mutta siinä me olemme epäonnistuneet muutaman kerran ja oikean kielitaidon löytäminen on ollut vaikeaa. Meni kaksi vuotta ennen kuin onnistuimme, Joel Svensson kertoo.

Tilaa

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Kiitos!