Matkahuolto voitti Finnish Comms Awardsin liikenne ja logistiikka-sarjan

Ei haukku haavaa tee-kampanja palkittiin.

Matkahuolto lähti viime vuoden lopulla kerjäämään ”verta nenästä” ja aloitti kampanjan yhdessä tamperelaisen startupin No No Non kanssa. Kuluttajat ja yritysasiakkaat pystyivät jättämään kampanjan nimissä palautetta pakettipalveluihin liittyvistä ongelmista julkisesti ja ilman minkäänlaista moderointia. Palautetta valui sisään satoja kappaleita ja haukkujen lisäksi myös kehuja ja muuta asiaa. 

Osa saamastamme kritiikistä kohdistui asioihin, joita ehkä osasimme odottaakin, mutta paljon nousi esille myös sellaisia asioita, mitä emme itse sisältäpäin olleet huomanneet. Kampanja vahvisti myös sisäistä kommunikaatiotamme ja auttoi saamaan asiakkaan ääntä kuuluviin läpi talon. Kaiken kaikkiaan olemme iloisia siitä, miten avoimesti ja rakentavasti asiakkaat ottivat kampanjan vastaan ja käyttivät aikaansa antaakseen meille palautetta. Arvostamme kaikkea saamaamme kritiikkiä, sillä sen avulla pystymme tarttumaan kehitystoimenpiteisiin, Matkahuollon pakettipalveluiden johtaja Kati Nevalainen kertoi Ehandelille pian kampanjan päätyttyä, joulukuun loppupuolella viime vuonna.

Ilmoitus

Noin vuosi kampanjan päättymisestä se palkittiin viime viikolla Finnish Comms Awards-palkinnolla liikenne ja logistiikka-sarjassa. 

Työn ytimessä on ymmärrys tilaajan perustehtävästä ja asiakastyytyväisyyden merkityksestä tämän liiketoiminnalle ja maineelle. Haasteeseen on tartuttu rohkealla ja reippaalla otteella luottaen tilaajan kykyyn lunastaa asiakaslupauksensa. Samalla on voitu vahvistaa henkilöstön motivaatiota ja ammattiylpeyttä, joka puolestaan heijastuu asiakastyytyväisyyteen. Viestinnän keinovalikoimaa on käytetty luovasti ja herätelty eri sidosryhmiä tunnistamaan tilaajan vahvuudet kilpailutilanteessa. Kilpailijan ongelmista on hyödytty tyylipisteitä menettämättä. Haukku ei tee haavaa – ja rehellisyys maan perii, Marketing Finland ja VaLa ry, jotka järjestävät kilpailun, kirjoittavat perusteluissa.

 

Stand up -koomikot suursuosioon

Kun Matkahuollon ja No No Non kampanja oli päättynyt logistiikkayhtiö lähti markkinoimaan itseään huumorimielessä palkkaamalla stand up -koomikot Ilari Johanssonin ja Ville Tiihosen tuottamaan Roast-videoita, joita on nyt katseltu yli miljoona kertaa. Yksi niistä on saanut yli 361 000 katselukertaa ja 33 600 liketystä. Sen voit käydä katsomassa täällä.