Marimekko uskoo verkkokaupan jatkavan kasvuaan

Tulos parani hieman ja kansainvälinen myynti kasvoi 14 prosenttia.

Marimekon liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä seitsemän prosenttia 24,1 miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvu kertyi pääosin Suomen tukkumyynnistä sekä tukkumyynnistä ja lisenssituotoista Aasian – Tyynenmeren alueella.

Ilmoitus

- Kasvumme vetureita ovat verkkomyynti, partnerivetoinen Aasian-vähittäiskauppa sekä Marimekko-myymälöiden neliömyynnin tehostaminen. Onkin ilahduttavaa, että heti vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä voimme kertoa positiivisia uutisia kansainvälisen myyntimme kehityksestä erityisesti Aasian-Tyynenmeren alueella, kertoo toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko lehdistötiedotteessa.

Vuonna 2018 laajentumisen pääpaino säilyy jälleenmyyjävetoisten Marimekko-myymälöiden avauksissa, ja oman verkkokaupan ja muiden verkkomyyntikanavien odotetaan jatkavan kasvuaan.

Digitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia

Kansainvälinen myynti kasvoi 14 prosenttia. Sen sijaan vähittäismyynti Suomessa laski.

- Viime vuosina olemme keskittyneet erityisesti kannattavuutemme ja kansainvälisen kilpailukykymme parantamiseen. Nyt alkaneella strategiakaudella 2018–2022 jatkamme pitkäjänteistä työtämme ja haemme selvästi aiempaa vahvempaa kasvua. Asiakaskunnan laajentamisella, toiminnan tehokkuuden vahvistamisella ja digitalisaation tuomien uusien mahdollisuuksien hyödyntämisellä on keskeinen rooli tässä työssä, Alahuhta-Kasko huomauttaa.

Katsauskaudella lanseerattiin maailmanlaajuisesti kaksi rajoitetun ajan saatavilla olevaa yhteistyömallistoa, joista toinen on toteutettu japanilaisen vaatebrändin Uniqlon ja toinen kosmetiikkabrändi Cliniquen kanssa.