Japani toiseksi suurin markkina.
Marimekko avasi lippulaivamyymälän Tokioon elokuun lopussa ja avaa uuden myymälän samaan kaupunkiin syyskuun lopussa. Myymälät ovat Marimekon mukaan verkkokaupan tarjoaman saatavuuden rinnalla tärkeitä tekijöitä brändiä rakennettaessa.
Tokion Marimekko-lippulaivamyymälä avattiin 31. elokuuta uudistuneena. Omassa talossaan suositulla Omotesandon alueella toimiva lippulaiva on yksi globaalisti tärkeimmistä Marimekko-myymälöistä.
Merkittävä rooli brändin keulakuvana
Partnerivetoinen Aasian-vähittäiskauppa on Marimekon kasvun vetureita, ja Japani kotimaan jälkeen toiseksi suurimpana yksittäisenä markkinana on yhtiölle tällä hetkellä selvästi merkittävin maa Aasian-Tyynenmeren alueella. Marimekko-tuotteita on myyty Japanissa 1970-luvun alkupuolelta lähtien ja viimeisen reilun 10 vuoden ajan brändin jalansijaa on rakennettu systemaattisesti yhdessä tuotteiden vähittäis- ja tukkumyynnistä vastaavan Look Inc:n kanssa.
- Tokiossa nyt avautuvan uudistuneen lippulaivamyymälän avulla voimme kasvattaa ja syventää Marimekon jo ennestään vahvaa tunnettuutta ja lojaalia fanipohjaa Japanissa. Lisäksi Tokio on yksi muodin ja designin johtavista keskuksista, ja siksi lippulaivalla on brändimme keulakuvana merkittävä rooli Aasian-Tyynenmeren alueen kasvustrategiassamme, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko lehdistötiedotteessa.
Marimekossa uskotaan, että sen tarjoamaa arvomaailmaa heijastava myymäläkonsepti tarjoaa niin olemassa oleville kuin uusille Marimekon ystäville kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen. Tunteita herättävät ja elämykselliset myymälät ovat verkkokaupan tarjoaman saatavuuden rinnalla tärkeitä tekijöitä vahvoja brändejä rakennettaessa. Kuluttajien lojaliteetti perustuu yhä enemmän brändin edustamiin arvoihin.
- Muoti- ja designalalla aitous, vastuullisuus ja ajattomuus ovat nousemassa entistäkin keskeisemmiksi kuluttajien päätöksenteon kriteereiksi oman persoonan ilmentämisen ohella. Marimekossa me näemme nämä trendit kuluttajien käyttäytymisessä meille luontevana erottautumismahdollisuutena, Tiina Alahuhta-Kasko jatkaa.
Uusi myymälä syyskuussa
Syyskuun lopussa Japanissa avataan myös yksi uusi myymälä, minkä jälkeen Suur-Tokion alueella on yhteensä 14 Marimekko-myymälää. Kaiken kaikkiaan Japanissa asiakkaita palvelee tällä hetkellä 37 Marimekko-myymälää verkkokauppa mukaan luettuna.
Uudistuneen myymälän on suunnitellut Marimekon myymälädesigntiimi kansainvälisen Pentagram-suunnittelutoimiston luoman konseptin pohjalta. Tokion-myymälä on Tukholman-myymälän jälkeen toinen uuden konseptin mukainen lippulaivamyymälä Suomen ulkopuolella. Konseptia on sovellettu Marimekko-myymälöissä myös Oslossa, Bangkokissa, Melbournessa ja Shanghaissa. Marimekko-myymälöitä on yhteensä noin 160 eri puolilla maailmaa.