Mainostoimisto listasi markkinoinin trendit 2019

"Some kehittyy entistä strategisemmaksi ja integroidummaksi osaksi yrityksen markkinointiviestinnän kokonaisuutta."

Ilmoitus

Somemarkkinointitoimisto Kurio on julkaissut raportin, jossa käydään läpi markkinoinnin trendit vuonna 2019. Seitsemättä kertaa julkaistava vuosittainen raportti kertoo tänä vuonna trendien lisäksi myös toimintamallit niihin vastaamiseksi

Näkemyksenä katsaukseen antoivat 24 kotimaista somemarkkinoinnin asiantuntijaa kuten Netprofilen Christina Forsgård, DNA:n Kati Sulin ja Digitalist Groupin Ville Tolvanen.

Ilmoitus

- Markkinoijan on katsottava somea vakavammin ja kokonaisvaltaisemmin kuin koskaan aikaisemmin, toteaa Christina Forsgård, yksi Kurion vuosittaisen somemarkkinoinnin katsauksen asiantuntijoista tiedotteessa.

Kurion mukaan somemarkkinoinnin trendit 2019 -katsaus osoittaa somen kehittyvän entistä strategisemmaksi ja integroidummaksi osaksi yrityksen markkinointiviestinnän kokonaisuutta.

- Seitsemännen vuoden kunniaksi uudistimme ensi kertaa tutkimustamme. Nyt se toimii entistä parempana käytännön ohjeistona kotimaisille markkinoinnin tekijöille. Huippuasiantuntijamme antoivat näkemyksensä esimerkiksi suunnitteluprosessiin ja mittarointiin – asioihin, jotka ovat olleet paljon pinnalla viime vuonna, kommentoi katsauksen koostamisesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori.

Asiantuntijoiden vastauksista koostettuna viisi keskeistä trendiä alkavalle vuodelle ovat:

  1. Kantaaottavuuden ja vastuullisuuden vaateet korostuvat somessa – ja tarjoavat brändeille mahdollisuuksia menestyä
  2. Data ohjaa entistä personoidumpaa kokemusta – läpi koko funnelin
  3. Mikrovaikuttajat tulevat megatähtien rinnalle – aitous lisää vaikuttavuutta
  4. Somessa käytetyn ajan kasvaessa myös kriittisyys lisääntyy – yksityisyys puhututtaa
  5. Videot vievät somea eteenpäin – some puolestaan videoita

- Uusimmista tuulista nostaisin esiin kantaaottavuuden, jonka valjastamiselle aika on otollinen. Ikitrendeissä puolestaan esimerkiksi videot pitävät pintansa, joten panosta niihin viimeistään nyt. Suosikkiosioni raportissa saattaa silti olla somesisällön laadun määritelmä – kaikessa määrittelemättömyydessään. Ja tänäkin vuonna suosittelen lukemaan ihan jokaisen asiantuntijan haastattelut läpi, ajatuksella ja aikaa antaen. Hienoja kiteytyksiä ja oivalluksia sivutolkulla, summaa Lähdevuori.

Koko raportti on ladattavissa osoitteessa: http://bit.ly/sometrendit2019