Made in Finland Shop lanseeraa Euroopassa

”Tarinamme lähtee siitä, että kotimaisuus ja laadukas sekä vastuullinen valmistus ovat aina olleet kaiken alku.”

Kun Tomas Nordström oli 18-vuotiaana töissä kodinkoneliikkeessä hänen huomionsa kiinnittyi siihen, että monet myydyistä tuotteista olivat huonolaatuisia ja palautuksia valui vuolaasti takaisin liikkeeseen. Tomaksen mielestä se oli väärin ja sopi huonosti hänen arvomaailmaansa.

Hän kouluttautui hienopuusepäksi ja halusi myydä laadukkaita, itse tekemiään tuotteita, joiden takana myös voisi seistä ylpeänä. Valmiina hienopuuseppänä mies osti kahden kaverinsa kanssa huonekalutehtaan ja jatkoi sen pyörittämistä, kunnes liikeidea laajeni.

Ilmoitus
Ilmoitus

Vuonna 2018 Nordström lähti omille teilleen ja aloitti verkkokaupan. Made in Finland Shop myy suomalaisia laatuhuonekaluja ja kodinsisustusta.

Tänä päivänä verkkokauppa työllistää hänet ja näinä päivinä Made in Finland Shop on lähtenyt maailmanvalloitukseen. Ensi alkuun suuntana on Eurooppa ja erityisesti Schengenin sisäiset maat.

 

Pohja oli jo rakennettu

Monelle tuoreelle yrittäjälle alku voi olla taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta Tomas Nordströmin liikeidea perustui stategisesti jo huonekalutehtaan ajoilta syntyneeseen verkostoon.

- Alku oli helppo. Minulla oli valmiit verkostot ja paljon tuttuja, jotka tunsivat minut. Aloin kertomaan, että on tällainen idea ja sille pohjalle konseptimme luotiin, Tomas kertoo.

Samasta syystä verkkokauppa on säästynyt normaaleja suuremmilta vastoinkäymisiltä ja vastaanotto alalla oli myönteinen.

 

Hyvät kuvat ovat kaiken A ja O

Made in Finland Shop myy nimensä mukaisesti vain suomalaisia tuotteita, jotka on valmistettu vastuullisissa oloissa kotimaassa. Suomalainen laatu myy oman maan lisäksi myös maailmalla ja Made in Finland Shopin liikevaihto nousee Tomas Nordströmin mukaan tänä vuonna yli 100 000 euroon.

Ilmoitus
Ilmoitus

Millaiset tuotteet myyvät sitten parhaiten verkossa?

- Verkossa myy parhaiten tuotteet, joilla on hyvät kuvat. Kuvat, jotka kertovat millainen tuote on, esimerkiksi, että se on massiivista koivua ja näyttää mittasuhteet. Tärkeää on myös se, miten pitkälle tavara on tuotteistettu, Tomas arvioi.

Hänen mukaansa liian monet valinnanmahdollisuudet, kuten kymmenet eri värit ja mitat, voivat olla jopa huono asia. Valmistajien ja verkkokauppojen on tunnistettava asiakkaansa ja tehtävä valinta ja ostaminen heille helpoksi.

 

Nyt maailman valloitukseen

Joskus aikoinaan Suomessa ja maailmalla vallitsi käsitys, että Sveitsissä valmistettu on laadun synonyymi. Made in Finland Shop lanseeraa kohta Euroopassa ja tavoitteena on, että suomalaisella laadulla on samanlainen  maine.

- Pääasiallinen alku on Euroopassa ja siellä syvemmin Schengenin alueella, koska tullaukset ovat helpot. Harjoitellaan lähellä ja niillä opeilla ja taidoilla lähdetään laajentamaan. Jo ennen englanninkielisiä sivuja olemme toimittaneet huonekaluja Sveitsiin, Saksaan ja Italiaan, Tomas Nordström sanoo.

Suomalaisella muotoilulla on paljon kysyntää esimerkiksi Saksassa ja saksankielisissä maissa, kuten Sveitsissä, joissa suomalainen luotettavuus on arvossaan.

Verkkokaupan pystyttäminen uusille markkinoille ei ole erityisen vaikeaa ja suurin haaste heillä on tähän mennessä ollut logistiikan järjestäminen.

- Miten saadaan tuote esimerkiksi Ivalosta tai Kiteeltä Frankfurtiin tai Madridiin luotettavasti ja nopeasti, hän sanoo.

 

Laatu = megatrendi

Made in Finland Shopilla ei ainakaan tällä hetkellä ole omaa tuotemerkkiä, vaikka sellainenkin on käynyt mielessä. He myyvät muiden suomalaisten, tunnettujen tuotemerkkien ja muotoilijoiden tuotantoa. Kaikki liikkeessä myytävät tuotteet ovat kestäviä ja ne säilyvät isältä pojalle tai äidiltä tyttärelle – ainakin huonekalut. Ympäristötietoisuus vaikuttaa enenevissä määrin kuluttajien valintaan.

- Kyllä me näemme, että se on megatrendi tällä hetkellä. Ajan kanssa tuotteet voi vaikka pintakäsitellä uudelleen, Tomas selvittää.

Tomas Nordström pyörittää verkkokauppaa tällä hetkellä itse, mutta saa perheeltä ja ympärille muodostuneelta ammattilaisten verkostolta apua. Yritys pyörii kokonaan verkkokaupan varassa eikä heillä on fyysistä liikettä tai showroomia.

 

Omat suosikit

Tomas Nordström on itse hienopuuseppä, mutta yritys vie kaiken ajan ja huonekalujen valmistaminen on saanut jäädä sivummalle. Alan ammattilaisena hänellä on kuitenkin omat huonekalusuosikkinsa ja materiaalinsa.

- Se on massiivipuinen, suomalainen koivu. Siitä saa aivan upeita huonekaluja. Esimerkiksi Kiteen huonekalutehtaan Notte-sänky on aivan mahtava, hän sanoo ja toteaa, että suomalaista puuta on saatava maailmalle myös muutoin kuin selluna.

 

Kestävyys ja laatu ovat kaiken perusta

Nordström tekee heti selväksi, että kestävä kehitys, vastuullisuus ja kotimaisuus ovat hänellä tärkeitä asioita ja koko liikeidea perustuu tämän ympärille.

- Suomeen tuodaan paljon, mutta me haluamme, että täältä myös viedään jotain, hän sanoo.

Tomas ei perusta alennusmyynneistä tai turhan muoviromun keräilystä. Hänen sydämensä sykkii puulle. Made in Finland Shopin Black Fridaysta onkin tulossa Green Friday ja yritys lanseeraa tänään uuden idean.

- Tämän lanseeraamme, Black Fridayna, että jokaisesta tehdystä tilauksesta istutetaan Suomeen puu. Kun puusta on tehty jotain, niin me istutamme myös tilalle puun ja vähennämme näin meidän hiilijalanjälkeämme, hän kertoo.

 

Tilaa

Ethän ole unohtanut uutiskirjettämme Ehandeluutiset?

Kiitos!