”Maatalouden Tinder” – Porilainen Vaunit ratkaisee alan kuljetusongelmia digitalisaation avulla

Katseet kansainvälisille markkinoille.

Porilaisen Vaunit -yhtiön vajaan vuoden mittainen työ huipentui kesäkuussa, kun yrityksen kehittämä digitaalinen maatalouskuljetusten ja- tuotteiden kauppapaikka aukesi Suomen maataloustoimijoille. Sovelluksen avulla maanviljelijät, kuljetusliikkeet ja maataloustuotteiden ostajat voivat löytää sopivan kauppakumppanin ja olla yhteydessä toisiinsa. Idea mukailee majoituspalvelu Airbnb:n tai seuranhakupalvelu Tinderin tapaisia menestystarinoita.



– Viemme tutun toimintalogiikan aivan ainutlaatuiselle toimialalle. Tietääksemme missään päin maailmaa ei ole tehty maataloudessa mitään vastaavaa. Viimeisen kuukauden aikana mukaan on liittynyt jo kymmeniä suuria maataloustuotteiden ostajia, toista sataa kuljetusliikettä ja satoja maanviljelijöitä. Suomi pääsee siis eturintamassa maatalouden digivallankumoukseen, Vaunitin perustajäsen ja toimitusjohtaja Aaro Kuusisto kertoo tiedotteessa.

Logistiikka tehokkaammaksi

Idea Vaunitista syntyi, kun porilaiset Lauri Vanhakartano ja Aaro Kuusisto harmittelivat, kuinka paljon maataloudessa syntyy tyhjänä ajoa. Vanhakartano katsoi asiaa maanviljelijän näkökulmasta, sillä hän on isäntä yli sata vuotta Porin Ulasoorissa toimineella sukutilalla. Häntä turhautti se, että viljan kuljetusten sopiminen oli vaikeaa ja vei paljon aikaa.

Aaro Kuusisto allekirjoitti ongelman kuljetusalan ammattilaisena. Hän on kasvanut perheessä, jossa sekä hänen isoisänsä että isänsä ovat olleet kuljetusyrittäjiä. Kuusisto on itsekin opiskellut logistiikkaa ja on toiminut useissa eri kuljetusalan työtehtävissä. Hän ymmärsi, että kuljetusliikkeiden toimintaa voisi tehostaa digitaalisen palvelun avulla.

Kun koodari Jonny Mattila lupasi lähteä mukaan ratkomaan ongelmaa, päättivät porilaiset ryhtyä yrittäjiksi. Yrityksen perustaminen Poriin on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Dynaaminen yhteistyö paikallisten korkeakoulujen kanssa on helpottanut yrityksen alkutaipaletta. Palaset alkoivat loksahtaa kohdalleen ja nyt Vaunit -tiimi tekeekin kovasti töitä onnistuakseen maatalouden toimitusketjun kehittämisessä.

Avattiin kesäkuun lopussa

Vaunit avattiin virallisesti vasta kesäkuun lopussa, mutta palvelu on jo saanut lentävän lähdön. Sadat kuljetusliikkeet ja maatilat ovat rekisteröityneet sovellukseen. He ovat alkaneet sopia kaupoista ja kuljetuksista digitaalisesti, joka on helpottanut viestintää ja koordinointia eri toimijoiden välillä. Palvelun avulla kuljetusliikkeet voivat helpommin löytää paluukuormia itselle tuntemattomilta alueilta, jolla varmistetaan se, ettei maatalouskuljetusten paluukuormat ole niin usein tyhjiä.

– Veloitamme ainoastaan kauttamme järjestetyistä kuljetuksista, mikä mahdollistaa kaupankäyntialustan tarjoamisen ilmaiseksi. Koko toimitusketju on hoidettavissa yhdessä paikassa, jolloin koordinaatio eri toimijoiden välillä helpottuu. Se säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä, Kuusisto summaa Vaunitin hyödyt.

Porilaisyhtiö keskittyy laajentamaan tänä kesänä palvelun kaikkiin Suomen maatiloihin ja kuljetusliikkeisiin, mutta samalla katseet on suunnattu kansainvälisille markkinoille.

– Pelkästään Suomessa maatalouden kuljetuksia liikkuu teillä satoja tuhansia kappaleita vuodessa ja välimatkat ovat pitkiä. Suomessa tuotetaan kuitenkin vain 0,2 prosenttia maailman viljasadosta. Kansainväliset markkinat ovat tavoitteenamme myös siksi, että palvelun avulla voimme edistää maataloustuotteiden vientiä Suomesta ulkomaille helpottamalla suurempien viljaerien myyntiä ja ostoa, Kuusisto kertoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest