Luomun asema vahvistuu Euroopassa

Luomu myynti maailmalla on kasvanut lähes 50 % aikavälillä 2011–2017.

Ilmoitus

Luomun globaalin myynnin kehitystä Biofachissa esitellyt Ecovia Intelligencen johtaja Amarjit Sahota sanoo että luomun markkinaosuuksissa on suurta vaihtelua eri tuoteryhmissä. Erittäin hyvin myyvät halki Euroopan luomukananmunat, joiden markkinaosuus on Tanskassa jo 33 % ja Suomessakin 17 %.

– Muutamina edellisvuosina ns. halpamyymälät ovat ottaneet aiempaa enemmän luomua valikoimiinsa, ja kasvu on vahvaa tällä sektorilla. Halpamyymälöiden vahva ote luomuun saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa myös laajemmin luomun hintoihin, Sahota kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Sahotan mukaan luomumarkkinoiden kasvu on vahvaa, mutta markkinat ovat myös juuri nyt suurien muutosten edessä.

Suurin luomumarkkina-alue on Yhdysvallat (40 mrd euroa), jonka jälkeen tulee Saksa, Ranska ja Italia. Kiina on jo maailman neljänneksi suurin luomumarkkina-alue.

Amazonin ja jättiläisten esiinmarssi

Amarjit Sahotan mukaan yksi so muutos luomumarkkinoilla on isojen toimijoiden esiinmarssi.

– Maailmanlaajuinen verkkokauppa Amazon osti vuonna 2017 luomua painottavan Yhdysvaltaisen ruokakauppaketju Whole Foodsin ja ranskalainen supermarketjätti Carrefour osti vuonna 2018 luomukauppaketju So.bion. Selvä trendi ovat myös Private label -luomutuotteet, jotka näyttelevät koko ajan merkittävämpää roolia luomutuotteiden myynnissä, Sahota sanoo.

Iso kysymys on myös se, miten luomu vastaa vastuullisuuden moniin ulottuvuuksiin.

– Kasvisruoka ja kasvispohjaiset tuotteet valloittavat markkinoita Pohjois-Amerikassa, mutta uusissa lanseerauksissa on vain vähän luomutuotteita. Muovi ja erityisesti muovipakkaukset ovat myös vastuullisuudesta kiinnostuneen kuluttajat huomion kohteena, Sahota totesi.