Luin Livingin Amerikan valloitus alkoi rytinällä

Paikallinen kumppani operoi paikallista verkkokauppaa.

Kotimainen sisustus- ja lifestylebrändi Luin Living on rantautunut USA:n kuluttajamarkkinoille. Kansainvälistymisstrategian ytimessä on vahva yhteistyö paikallisen partnerin kanssa. Tärkeänä myynti- ja markkinointikanavana avattiin brändin oma amerikkalaisille kuluttajille suunnattu verkkokauppa. Jo aiemmin brändin lanseeraus käynnistyi näkyvästi, kun arvostetun Saks-tavaratalon joulumyymälä aloitti brändin tuotteiden myynnin marraskuussa 2018.

Ilmoitus

- Pienenä yrityksenä meillä itsellämme ei ole resursseja lähteä valloittamaan uusia markkinoita täysin omin voimin. Eikä se toisaalta olisi mielestämme järkevääkään, vaikka käytettävissämme olisikin pohjaton investointikassa. Taloudellisen pääoman lisäksi tarvitaan ennen kaikkea paikallista tuntemusta, osaamista ja verkostoja, kertoo yrityksen kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava Noora Mustajärvi tiedotteessa.

Luin Living tutustui yhdysvaltalaiseen kumppaniinsa tammikuussa 2018 Pariisissa, jossa yritys on esillä vuosittain Euroopan isoimmilla alan ammattilaismessuilla. Tiiviin yhteydenpidon siivittämänä toukokuussa yrittäjäkaksikko vietti pari viikkoa New Yorkissa, Bostonissa ja Chicagossa kierrellen tapaamassa potentiaalisia jälleenmyyjiä ja tutustuen markkinaan yhdessä tulevan kumppanin kanssa.

- Kesä kului yhteistyömallia kehittäessä ja sopimusta hioessa. Aiempi kokemuksemme tuki vahvasti ajatusta, että tarvitsemme ensimmäisestä päivästä alkaen oman paikallisen verkkokaupan tukemaan brändin etabloitumista. Kehitimme toimintamallin, jossa paikallinen kumppanimme tuotteiden maahantuojana ja varastoijana operoi paikallista verkkokauppaamme jälleenmyyntiverkoston rakentamisen lisäksi. Rakensimme yhteistyömallin, jossa olemme omalla tavallamme lisensioineet verkkokauppamme heille, hieman samalla tavalla kun perinteisessä franchisingissa kivijalassa, jatkaa Mustajärvi.

Verkkokaupalla on tärkeä rooli

Luin Living on panostanut tänä vuonna paljon verkkokauppansa ja tunnistettavan brändi-ilmeensä kehittämiseen. Vaikka Luin Livingin mallistot ja tuotteet ovat ajattomia ja pysyviä, tekee yritys jatkuvasti työtä visuaalisuuden ja asiakaskokemuksen kehittämiseksi.

- USA:n markkina on valtava ja siinä on iso potentiaali. Halusimme siellä sellaisen startin, jossa kuluttajat pystyvät tutustumaan meihin ja hankkimaan tuotteitamme omasta verkkokaupastamme. Jälleenmyyjät ovat toki meille hyvin tärkeitä, mutta näemme, että brändin ilmettä, sen taustalla olevia tarinoita ja tietenkin myös brändin alkuperäisyyttä on parasta kertoa asiakkaalle oman sivuston kautta, kertoo Luodes, joka vastaa Luin Livingillä markkinoinnista ja verkkokaupasta.

Tnnettavuutta Saks-tavaratalon kautta

Luin Livingin tuotteita on ollut kesästä asti jälleenmyynnissä muutamassa sisustusliikkeessä. Ensimmäinen varsinainen lanseeraus- ja kutsuvierastilaisuus järjestettiin Saks-tavaratalon joulumyymälässä marraskuussa Washingtonissa, jossa brändin best seller -tuotteet ovat nyt myynnissä. Yhteistyö Saksin joulumyymälän kanssa alkoi jo viime kesänä, kun he etsivät uusia kiinnostavia eurooppalaisia brändejä ja ottivat yhteyttä Luin Livingiin Instagramin kautta.

- Hienoa, että sosiaalinen media parhaimmillaan poikii nykypäivänä tällaista. Tämän parempaa lanseerausapua on vaikea suomalaisen maassa tuntemattoman kuluttajabrändin saada, kertoo Luodes.

Ilmoitus