Löydä markkinat, menesty!

Tavoitteena oli liikevaihdolta monen sadan miljardin markkinat.

Jonne Välilä kävi päivätöissä, mutta etsi samalla liiketoimintamallia, joka olisi ajasta ja paikasta riippumaton. Kahvila Tampereella? Ei kiitos. Tavoitteet olivat alusta asti suuret – dream big – ja horisonttiin maalautui kuva bisneksestä, jolla olisi mahdollisuus skaalautua suureksi. Tavoitteena olivat satojen miljardien markkinat. Eikä nyt puhuta mistään taivaanrannan maalarista. Unelmista tuli totta, vaikka satojen miljardien liikevaihtoon on vielä vähän matkaa. Välila aloitti Amazon-kauppiaana ja nyt hänen toimistotavaroitansa on myyty markkinapaikalla jo yli miljoonalla dollarilla. Seuraava askel oli Amazoniin.fi-niminen konsulttiyritys, joka auttaa muita yrittäjiä ponkaisemaan menestykseen Amazonin markkinapaikoilla – ja pian on seuraavan uuden askeleen aika, kun hän lanseeraa kokonaan uuden brändin, Shape Savages, joka tulee keskittymään urheiluvälineisiin.

Meillä oli ajatus, että lähdetään ensin Amazonin kautta, jolla on isot myyntikanavat ja kun bisnes on saanut jalansijaa, aloitamme omat myyntikanavat, hän kuvaa hieman päinvastaista liikeideaansa.

Ilmoitus

Tästä asetelmasta on helpompi lähteä esimerkiksi kivijalkakauppoihin, Välilä huomauttaa.

Useimmat luovat ensin omat kanavansa ennen kuin uskaltavat – jos silloinkaan – lähteä muiden matkaan.

 

Markkinarako

Kuka tahansa Amazonin sivua selaillut tietää, että tuotteiden tulva on valtava. Amazonilla menestymiseen ei siksi riitä, että tuotteet ovat siellä. On osattava hyökätä oikeaan markkinarakoon. Välilä sanoo, ettei myynti liity niinkään tuotteisiin vaan markkinatilanteeseen. Näin esimerkiksi tylsän ja tylsääkin tylsemmältä vaikuttavan tuotteen voi sysätä oikeaan markkinarakoon. Myös hinnalla on merkitystä.

Tuote, jota yksi ihminen pystyy käsittelemään ja jonka hinta on noin 10-100 euroa tai siitä 25-30 euroon.

Sellainen menee kuluttajalle. Kauppiaalle tilanne on kuitenkin toinen. On etsittävä se markkinarako ja tehtävä perusteellinen analyysi. Juuri tähän Jonne Välilän yritys Amazoniin.fi perustuu.

On kaksi eri osa-aluetta. Etsitään se markkinarako. Toinen puoli on se, että perataan Amazonin dataa. 50 prosenttia koostuu siitä, että katsotaan myyntimääriä, hän sanoo.

Toisaalta on analysoitava miten ammattimaisia – tai yhtäältä epäammattimaisia - kanssamyyjät ovat.

Ilmoitus

Dataa ja silmää. Se on 50 / 50, Välilä sanoo.

Tämän jälkeen on aika miettiä voidaanko olla kilpailijaa parempia. Tuotteen on kuitenkin oltava hyvä.

Se siellä pärjää.

Markkinat on vielä tämänkin jälkeen harkittava jokaisen tuotteen kohdalla erikseen.

Me olemme keskittyneet USA:han, Iso-Britanniaan ja Saksaan. Lähtökohtaisesti, missä on isoin kysyntä. Jotkin tuotteet ovat esimerkiksi USA:ssa liian kilpailtuja. Analysoimme nämä kaikki erikseen, hän sanoo.

Joidenkin tuotteiden kohdalla eurooppalaiset markkinat ovat silti helpommat, sillä esimerkiksi sähkö- ja ruokatarvikkeet vaativat Yhdysvalloisssa toisenlaisen hyväksynnän. Ja logistiikka Suomesta vaikkapa Saksaan on toki halvempaa.

 

Uusi brändi

Pian Jonne Välilä lanseeraa uuden brändin – omat urheilutarvikkeet, jotka ovat suomalaista suunnittelua. Urheiluvarusteiden lisäksi valikoimaan kuuluu muun muassa lisäravinteita.

Urheilutarvikkeet ovat kuitenkin vaikea markkina-ala, jota Välilä ei suosittele aloittelijalle.

Se on kilpailtu markkina, hän sanoo, mutta uskoo omaan brändiinsä ja kokemukseensa.

Uskon, että teemme brändityötä.

Välilän urheilutarvikkeet on suunniteltu Suomessa ja niistä on tehty esimerkiksi 3D-mallinnos kotimaassa, mutta massatuotanto tapahtuu Aasiassa.

Onko suomalaisuudella mitään merkitystä Amazonissa? Vastaus on kyllä ja ei.

Jos tuotteella on vaikkapa suomalainen design, niin sillä on merkitystä, kun taas vaikkapa konttoritarvikkeilla ei.

Välilä muistuttaa, että lähtökohtaisesti Amazonissa on enemmän edullisempaa.

Riippuu markkinatilanteesta. Esimerkiksi tuplasti kalliimpaa saatetaan myydä hyvin, hän sanoo.

Jos jompikumpi pitäisi valita, niin kallis ei kannata muulloin kun silloin, kun on todella vahva brändi, hän sanoo ja heittää esimerkiksi viiden kympin kahvikupin.

Amazonin idea on juurikin se, että se on hakukone – valtava tuotteiden mylly, jonne on osattava optimoida omat tavaransa. Joku pärjää, joku toinen ei. Kilpailu vain kovenee.

 

Stop seksitarvikkeille!

Vaikka siltä nyt kuulostaakin, että Jonne Välilä elää unelmaansa menestyksekkäänä Amazon-myyjänä, ei yrittäjän arki aina ole pelkästään suurien rahavirtojen seuraamista. Suuriin volyymeihin mahtuu myös vastoinkäymisiä tai positiivisia yllätyksiä, kun joku tuote, jolle hänellä on pienet odotukset, saattaa kuitenkin myydä hyvin. Toisinaan tulee silti vastaan tuiki odottamattomia mutkia.

Hämmentävä vastoinkäyminen on yksi kynäpakkaus, joka sisälsi Amazonin mukaan seksitarvikkeita, Välilä kertoo.

Se asia selvisi kuitenkin aika helposti.

Yhden kerran sain myös viestin, että varastossa on tulipalo ja tavarat palaa, hän sanoo.

Hän ottaa asiat aika viileästi ja sanoo, että nuo jutut on vaan kestettävä.

Sanottakoon vielä tähän, että oikeasti palo ei koskaan ehtinyt levitä siihen varastonosaan, jossa Investhink Oy:n eli Välilän yhtiön tavarat olivat.

Toisinaan tuotteita myös katoaa.

Meillä on oma henkilö näiden asioiden selvittelyyn, hän sanoo.

Jonne Välilän oli tarkoitus lähteä keväällä katsomaan Amazonin varastot, mutta Covid-19 sotki suunnitelmia. Samat matkat on tarkoitus tehdä ehkä jo myöhemmin tänä vuonna.

 

Kätevää

Välilän Amazoniin-yrityksen tarkoituksena on tehdä kauppiaalle helpoksi lähteä suurille markkinoille – tosin seula on kova.

Ei me haluta viedä tuotteita, joihin emme itse usko, hän sanoo.

Olemme kuitenkin tehneet tämän mahdollisimman helpoksi, jolloin yrittäjän ei tarvitse itse ehtiä. Prosessi on tosi kätevä eikä yritys tarvitse meidän kauttamme myydessään omaa henkilöä, hän sanoo.

 

LUE MYÖS: Amazoniin!