Logistiikkabrändien vaikutukset kuluttajien tunteisiin ja käyttäytymiseen on nyt tutkittu

Tuore tutkimus paljastaa kuluttajien suhtautumisen logistiikka-alan brändeihin.

Tutkimuksessa, joka julkaistiin tänään, tarkasteltiin kahdeksan eri logistiikka-alan brändin vaikutuksia kuluttajiin. Tutkittavat yritykset olivat Budbee, DB Schenker, DHL, FedEx, Matkahuolto, Posti, PostNord ja UPS.

Yli puolet vastauksista ennakoi lojaalia käyttäytymistä ja puolesta puhumista. Yleisin tunne oli puoleensavetävä, osallistava ja vahvasti sitouttava kiinnostus. Verkkokaupassa logistiikkatoimijalla on merkittävä rooli itse verkkokaupan asiakaskokemuksen muodostumisessa ja muuttuvan markkinan myötä roolitukset elävät mielenkiintoisesti, Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

 

Tuloksia sitten

Tutkimuksen valossa positiivisin brändi oli Matkahuolto ja vähiten positiivinen oli Posti. Sitouttavin brändi oli Budbee ja vähiten sitouttava oli Posti. Emotional Value Indexillä eli positiivista, sitouttavaa ja yhteisöllistä käyttäytymistää ennakoivalla tunnearvolla rankattuna kärkikolmikossa olivat FedEx, Budbee ja DHL.

Myös sillä on iso vaikutus onko brändi tuore tekijä vai jo asemansa vakauttanut jätti, sillä esimerkiksi Budbee herätti suurta kiinnostusta verrattuna vanhoihin konkareihin Postiin tai Matkahuoltoon.

Posti on 400 vuotta vanha brändi ja olemme kokeneet monta murrosta historiamme aikana, viimeisimpänä tilanne, jossa postinjakelu laskee voimakkaasti ja pakettijakelu kiihtyy. Olemme jälleen uuden edessä ja nöyrästi olemme rakentamassa uudelleen yhteyttämme ihmisiin. Töitä riittää, mutta uskon, että meillä on kaikki mahdollisuudet lunastaa paikkamme vielä ihmisten sydämissä, Postin asiakaskokemuksesta ja brändistä vastaava johtaja Kaisa Ilola arvioi.

Matkahuolto on itsekin tietoinen omasta asemastaan ja jatkaa sen kehittämistä.

Yli 90 prosenttia suomalaisista kuluttajista kokee Matkahuollon positiivisena vaihtoehtona pakettien toimittamiselle, ja meillä on tutkitusti tyytyväisimmät asiakkaat. Tyytyväisyys näkyy myös asiakkaiden käyttäytymisessä, sillä Matkahuollon markkinaosuus kasvoi viime vuonna ja kasvu on jatkunut vahvana myös tänä vuonna. Olemme iloisia, että pitkäjänteinen työmme palvelun laadun ja asiakaskokemuksen kehittämiseksi tuottaa tulosta. Panostamme jatkuvaan kehittämiseen tulevaisuudessakin, Matkahuollon pakettipalvelujen johtaja Kati Nevalainen sanoo.

DB Schenker kommentoi tulosta näin:

Verkkokaupan logistiikka on erittäin kilpailtu sektori kuljetusalalla, ja olemme ottaneet haastajan roolin. Olemme otettuja, että kuluttajien tunteita tutkittaessa nousimme tyytyväisyyden osalta toiselle sijalle. Onnistumisista kertoo myös se, että sijoituimme EVI-tunnearvomittarilla edelle selkeimpiä kilpailijoitamme, DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi toteaa puolestaan.

Ilmoitus

 

Tunteilla on vaikutus käyttäytymiseen

Tunteilla on oleellinen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen ja tätä tutkii suomalainen NayaDaya Oy. Siis tunteita ja käyttäytymistä, jotka yhdistävät kuluttajat ja kansalaiset brändeihin ja ilmiöihin.

Brändi tulee todeksi kuluttajien käyttäytymisessä. Ennakoimalla käyttäytymistä ja huomioimalla siihen vaikuttavat tunteet ja merkitykset brändiä voidaan muotoilla lojaaliuden, asiakaspidon, maineen ja kilpailuedun parantamiseksi. Kyse on arkipäivisistä asioista, joita voidaan ymmärtää ja joihin voidaan vaikuttaa, NayaDaya Oy:n CEO Timo Järvinen kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksen toteuttivat Postin aloitteesta NayaDaya Oy ja Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) yhteistyössä markkinatutkimusyhtiö Norstatin kanssa. Kyselyyn vastasi 1000 iältään 18-70-vuotiasta suomalaista, jotka ovat shoppailleet netissä viimeisen kolmen kuukauden aikana.

 

Tunteiden vaikutuksia käyttäytymiseen ennakoitiin tieteellisen brändimatriisin avulla sekä yksittäisten brändien että koko toimialan tasolla:

  1. Lojaalit ja puolestapuhujat 56 %
  2. Passiiviset 26 %
  3. Luopujat 15 %
  4. Vastustajat 3 %