Lindex julkaisi viime vuoden tuloksen: Kasvua verkossa

”Lindexin nopean digitaalisen kasvun ja tehokkaiden kustannussäästöjen ansiosta vuoden 2020 kokonaistulos oli vakaa.”

Lindex raportoi tänään vuoden viimeisen kvartaalin sekä koko vuoden 2020 tuloksen. Lindexin operatiivinen tulos oli 323 miljoonaa Ruotsin kruunua verrattuna edellisvuoden 340 miljoonaan kruunuun.

Ajat ovat olleet turbulenttisia: globaalin koronavirustilanteen vuoksi useimmilla markkina-alueillamme on ollut erilaisia rajoituksia sekä vähemmän asiakasliikennettä myymälöissä. Lisäksi myymälät ovat olleet ajoittain kokonaan suljettuina. Haasteita on riittänyt, mutta olemme myös oppineet ja saavuttaneet paljon. Olen ylpeä siitä, miten nopeasti olemme pystyneet mukautumaan vahvaan digitaaliseen kasvuun ja miten olemme onnistuneet selviytymään haastavasta tilanteesta priorisoinnin, tehokkaiden toimien ja sitoutuneiden työntekijöiden avulla. Vuoden 2020 tulos on lähes yhtä vahva kuin sitä edeltävänä vuonna, yhtiön toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Lindexin kokonaismyynti laski 10,9 prosenttia paikallisissa valuutoissa ja viimeisen vuosineljänneksen myynti laski 13,4 prosenttia paikallisissa valuutoissa. Myynnin kasvu sekä vuonna 2020 että vuoden viimeisellä neljänneksellä oli kuitenkin markkinoita voimakkaampaa kaikissa Pohjoismaissa, joissa yhtiöllä on toimintaa.

 

Kovaa kasvua verkossa

Lindexin vahva kasvu verkossa jatkui ja koko vuoden myynti kasvoi 103 prosenttia ja viimeisen neljänneksen myynti 145 prosenttia. Joillakin markkinoilla muotijätin verkkomyynti kaksin- ja jopa kolminkertaistui koko vuoden sekä viimeisen kvartaalin aikana.

Samalla myynti ulkopuolisten verkkokumppanien kanssa kaksinkertaistui koko vuoden aikana ja kolminkertaistui vuoden viimeisellä neljänneksellä, Lindex kertoo.

Digitaalinen myynti oli kaikkiaan 15,6 prosenttia kokonaismyynnistä vuoden 2020 aikana, mitä voi verrata edellisvuoden 6,6 prosenttiin. Vuoden viimeisellä neljänneksellä digitaalisen myynnin osuus kipusi 21,8 prosenttiin, mikä on huomattava nousu edellisvuoden 7,3 prosenttiin.

Kilpailukykyisen ja entistäkin kestävämmän valikoimamme ansiosta olemme saaneet markkinaosuuksia kaikilla Pohjoismaiden markkina-alueilla. Kehitämme tarjontaamme jatkuvasti asiakkaan tarpeiden mukaan, ja äskettäin julkaisimme Lindexin activewear-malliston, joka on tehty kierrätetyistä materiaaleista käyttömukavuus ja hyvinvointi huomioiden. Jatkamme muotikonseptiemme selkeyttämistä ja Lindex-brändin kehittämistä. Pysyäksemme vahvana ja kestävänä yrityksenä jatkamme investointeja digitaaliseen kehitykseen, myyntikanaviemme integrointia ja myymälävalikoimamme optimointia. Se, miten kohtaamme asiakkaamme ja miten voimme luoda heille lisäarvoa, ovat ratkaisevan tärkeitä pilareita menestyksellemme, jossa innovaatio ja kestävyys ovat kaikilta osin keskeisessä asemassa, Susanne Ehnbåge päättää.