Elektroniikkajätti Gigantti kertoi tänään kasvattaneensa sekä liikevaihtoaan että markkinaosuuttaan ensimmäisen puolivuotisen aikana. Kasvu näkyy varsinkin verkkokaupassa sekä Varaa & Nouda-palvelussa. Myös sesonkimyynnin aloittaneen Black Fridayn tulokset viittaavat ketjun mukaan siihen, että liikevaihdon kehitys koko tilikaudella on hyvä.
Gigantin liikevaihto kasvoi tilikauden ensimmäisellä puoliskolla, joka kattaa ajan 1.5-31.10.2020, 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli 325 miljoonaa euroa.
Yhtiö kertoo, että kasvuun vaikuttivat varsinkin pandemian aiheuttama kulutuselektroniikan kasvu sekä verkkokaupan suosio. Verkkokaupan myynti kasvoi ajanjaksolla 42 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen.
Elektroniikan rooli yhteiskunnassa on pandemian myötä muuttunut entistä merkityksellisemmäksi. Asiakkaamme ovat myös löytäneet hienosti erilaiset palvelumme, joista he voivat valita itselleen mukavimman vaihtoehdon ostostensa hoitamiseksi turvallisesti. Esimerkiksi Varaa & Nouda -palvelumme suosio on kasvanut, Gigantin toimitusjohtaja Laura Tarkka sanoo tiedotteessa.
Black Friday aloitti yhtiön toisen puolivuotisen ja startti ennustaa hyvää tulosta. Black Fridayn aikana ketjun myynti kasvoi 50 prosenttia. Yhtiö kertoo samalla, että verkkokaupan kävijämäärä kasvoi Black Fridayn aikana noin 30 prosenttia.
Olen erittäin ylpeä koko henkilöstöstämme, joka on onnistunut työssään näissä erikoisissa olosuhteissa poikkeuksellisen hyvin. On sekä heidän että asiakkaidemme ansiota, että olemme pystyneet toimimaan myös näin vuoden kiireisimpään ostosaikaan vastuullisesti koronasta huolimatta. On mahtavaa aloittaa vuosi 2021 näin hyvistä lähtökohdista, Laura Tarkka jatkaa.
Elkjøp-konsernin, johon myös Gigantti kuuluu, Pohjoismaiden kokonaisliikevaihto kasvoi tilikauden ensimmäisellä puoliskolla 26 prosenttia 2,21 miljardiin euroon (23,5 miljardia Norjan kruunua) ja konsernin markkinaosuus nousi yli 27 prosenttiin.
Gigantti raportoi, että Black Friday -kampanja onnistui myös Elkjøpin muilla markkina-alueilla ja koko konsernin liikevaihto kasvoi 1.11.–12.12.2020 välisenä aikana 47 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.