Leijonanosa suomalaisista ostaa verkosta vähintään kerran kuussa

Posti julkisti kansainvälisen Post Corporationin (IPC) verkkokauppatutkimuksen – suomalaiset ostelevat ulkomailta, mutta kotimaisen suosio kasvoi koronan myötä.

Tutkimuksen mukaan, josta Posti kertoi eilen, 59 prosenttia suomalaisista ostaa verkkokaupoista vähintään kerran kuussa. Neljäsosa, 25 prosenttia, shoppailee vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Vastaava luku suurissa verkkokauppamaissa, kuten Saksassa on 69 prosenttia, Iso-Britanniassa 65 prosenttia ja Yhdysvalloissa jo kolmannes, 34 prosenttia, klikkailee jotain kotiin viikottain. Kiinassa sama luku on noin puolet, 51 prosenttia.

Kansainvälinen verkkokauppa jatkaa kasvuaan. Laajat valikoimat, edulliset hinnat ja ilmaiset toimitukset vetoavat edelleen, ja korona on entisestään kiihdyttänyt kasvua, Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

 

Suomalaiset shoppailevat Kiinasta

Tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista, 49 prosenttia, on tehnyt ostoksia kiinalaisista verkkokaupoista. 37 prosenttia on ostanut Saksasta ja 24 prosenttia Iso-Britanniasta. Yhdysvalloista ja Ruotsista on ostanut 24 prosenttia suomalaisista. Eniten osuuttaan suomalaisten verkko-ostajien joukossa ovat kasvattaneet Saksa ja Ruotsi.

Tutkimuksen mukaan 65 prosenttia kuluttajista shoppailee ulkomaisista verkkokaupoista hintojen vuoksi. Edullinen toimitus puhuttelee 36 prosenttia vastaajista ja 32 prosenttia nimeää syyksi sen, ettei tuotetta ole saatavilla muualla.

Suomalaisista vain 43 prosenttia sai ostoksilleen ilmaisen toimituksen, kun muissa maissa vastaava luku on jo 61 prosenttia.

Aktiivisimmilla verkkokauppamarkkinoilla tilataan jo mobiilisti monia päivittäistavaroita, joissa on ilmainen tai kuukausimaksuun sisältyvä toimitus. Toimitukset nopeutuvat ja verkosta ostetaan yhä useampia tuotteita, mikä vauhdittaa markkinan kasvua myös Suomessa. Uskomme aktiivisen verkkokauppaostamisen moninkertaistuvan lähivuosina, Finne jatkaa.

 

Muoti on suomalaisshoppailijan mieleen

Suomalaiset ostelevat ulkomaisista verkkokaupoista mielellään vaatteita, kenkiä ja asusteita (32 prosenttia) eikä tämä juuri poikkea muista maista. Alle keskiarvon hankitaan sen sijaan koruja, kelloja, leluja ja kodinkoneita. Niitä ilmoitti hankkivansa vain kuusi prosenttia vastaajista.

Ulkomaisista verkkokaupoista hankitut tuotteet myös palautetaan harvoin. Vain kuusi prosenttia kertoi palauttaneensa ostoksen, kun sama luku maailmalla on hitusen korkeampi (9 prosenttia).

Ilmoitus

 

Ekologisuus puhuttelee

Suomalaiset miettivät lisäksi kestävää kehitystä ja yli puolet, 57 prosenttia, kierrättää pakkaukset, mikä on yli kansainvälisen tason. Muualla vain alle puolet, 43 prosenttia, vaivautuu tekemään niin.

Suomalaisista verkkoshoppailijoista 13 prosenttia on maksanut myös ostonsa ympäristöystävällisestä pakkauksesta ja 18 prosenttia ekologisemmasta toimituksesta.

71 prosenttia vastasi olevansa valmis odottelemaan pakettiaan muutaman ylimääräisen päivän, jos se vähentää ympäristövaikutuksia. 58 prosenttia vastaajista haluaisi, että paketti kuljetetaan hiilineutraalisti.

 

Mistä sitten ostetaan?

Vastaus ei yllätä, sillä ulkomaisista verkkokaupoista suomalaisia eniten puhuttelee Wish, josta ostaa 18 prosenttia kyselyyn vastanneista. Sen jälkeen tulee eBay (13 prosenttia) ja jaetulle kolmannelle sijalle nousee Amazon (10 prosenttia). 10 prosenttia kertoo niin ikään ostelevansa AliExpresseniltä ja 9 prosenttia hankkii Zalandon muotia.

Markkinapaikat kasvavat nopeasti, ja erityisesti Amazon ja Alibaba (Express) kasvattivat osuuttaan suomalaisten suosikkeina. Alibaba (AliExpress) ja Amazon ovat vielä suurempia monessa muussa Euroopan maassa, ja voivat kasvaa myös jatkossa nopeasti Suomessa. Globaalit markkinapaikat luovat erinomaisia mahdollisuuksia myös kotimaisille brändeille ja tuotteille kasvattaa myyntiään ulkomailla – esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa, Finne kertoo.

 

Korona kasvatti ostoja ja suunta on edelleen ylöspäin

Suomessa 36 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi kasvattaneensa ostojaan kotimaisista verkkokaupoista koronan takia, kun ulkomaisista putiikeista ostoksien määrää kasvatti vain 23 prosenttia vastaajista.

Korona nosti verkkokauppaa merkittävästi. Mielenkiintoista on ollut, että erityisesti pienet ja keskisuuret verkkokaupat ovat kasvaneet nopeimmin korona-aikana niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa, Finne sanoo.

 

Ostot tehdään nyt älypuhelimella

Suomessa verkko-ostokset tehdään mieluiten kannettavalla (34 prosenttia) ja älypuhelimella (31 prosenttia). Pöytätietokoneella ostoja tekee enää 23 prosenttia.

Eniten suosiotaan on kasvattanut älypuhelin. Vielä vuonna 2016 vain 10 prosenttia teki verkko-ostoja puhelimella.

IPC:n tutkimukseen vastasi 35 594 verkkokauppojen asiakasta 40 maassa. Suomessa tutkimukseen osallistui 1063 henkilöä.