Lakko vaikutti Postin tulokseen

Vuoden 2019 viimeinen vuosineljännes sai kolauksen PAU:n lakon vuoksi ja se vaikutti yhtiön koko viime vuoden tulokseen, Posti kertoo.

Normaalisti viimeinen vuosineljännes antaa merkittävän osan Postin vuosittaisesta tuloksesta. Kolmanteen tilikauteen saakka konsernin tulokset osoittivat vahvaa tilikautta, Posti kertoo tänään lähetetyssä tiedotteessa.

Eniten lakosta kärsi paketti- ja verkkokauppa, Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kirjoittaa tuoreessa raportissa, ja jatkaa, että asiakkaat siirsivät volyymeja pois Postin verkostosta jo ennen lakkoa. Se aiheutti merkkittäviä tappioita ja sen vuoksi paketti- ja verkkokaupan liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla.

Ilmoitus

Nyt meidän on tehtävä paljon töitä palauttaaksemme asiakkaidemme luottamuksen kaikilla tasoilla, Kuusisto toteaa.

Jos tarkastelussa on koko vuosi, nimenomaan paketti- ja verkkokaupan puolella tulokset olivat hyviä. Posti kasvatti niin ikään pakettilokereidensa määrää 1700 kaapin verkostoon ja avasi Helsingissä nimenomaan verkkokaupan tarpeita palvelevan ”Boxin”.

Kuusisto kirjoittaa edelleen raportissa, että Postin strategia vuosille 2020-2022 on päivitetty. Postin tavoitteena on nyt olla verkkokaupan voittaja ja luotettavin logistiikkapartneri ulkoistamisessa. Pakettien, verkkokaupan ja logistiikan osalta Posti etsii edelleen kasvua ja he näkevät näissä tulevaisuudenpotentiaalia. Myös ilmastotavoitteet ovat osa Postin tulevaisuuden suunnitelmia.

 

Postin koko vuoden 2019 oikaistu liiketulos oli 39 miljoonaa euroa (2018: 47 miljoonaa euroa).

Liikevaihto 2019: 1 564,6 miljoonaa euroa (2018: 1 559,3 miljoonaa euroa)

Henkilöstöä keskimäärin 16 569 (2018: 16 425)

Ilmoitus