Lakiehdotuksen mukaan yhtiöiden pitäisi luovuttaa tiedot avoimena datana – Posti: ”Epäreilua ja syrjivää”

"Postin investoinneilla rahoitettaisiin muiden yritysten toimintaa."

Ilmoitus

Liikenne- ja viestintäministeriön uusi liikennepalveluhankken tavoitteena on vauhdittaa logistiikan digitalisaatiota. Lakiluonnos sisältää muutamia radikaaleja ehdotuksia. Esimerkiksi logistiikkayritysten kaikille ajoneuvoille asetettaisiin Suomessa reaaliaikainen paikantamisvelvoite.

"Ei olisi markkinataloutta"

Ehdotuksessa suunnitellaan, että yhtiöiden pitäisi luovuttaa tiedot avoimena datana valtion uudelle erityistehtäväyhtiölle, jolle on ehdotettu oikeutta hyödyntää ja luovuttaa keräämiään tietoja eteenpäin muille toimijoille. Luonnoksessa ehdotetaan, että postiyritykset – erityisesti Posti – velvoitettaisiin luovuttamaan liki ilmaiseksi postipalveluihin liittyviä ”olennaisia tietoja” muiden toimijoiden käyttöön. Luovutettavia tietoja olisivat mm. jakelureitit, tiedot postinsaajien rakennusten sijainnista, pihateistä ja postilaatikoista.

Tämä ei kelpaa Postille:

-  Kilpailu on luonnollinen ja myönteinen asia, mutta sääntelyn ehtojen pitää olla tasapuolisia kaikille toimijoille. Olisi epäreilua ja syrjivää, jos kilpailun edistämiseksi Posti pakotettaisiin luovuttamaan kaikki jakelun olennaiset tiedot muille. Se ei olisi markkinataloutta. Suurimpina hyötyjinä olisivat Suomeen pyrkivät globaalit logistiikkatoimijat, toteaa Postin johtaja Kaj Kulp lehdistötiedotteessa.

Posti on suomalaisten omistama valtionyhtiö, joka on maksanut valtiolle osinkoina 100 miljoonaa euroa viimeisten kahden vuoden aikana. Kulp kysyy, onko valtio-omistajan tavoitteena todella heikentää Postin kilpailukykyä ja avittaa globaaleja yrityksiä, jotka maksavat veronsa muualle.

-  Logistiikassa kilpaillaan tiedolla. Mikäli Posti velvoitetaan luovuttamaan liikenteen dataa ilmaiseksi eteenpäin, Postin kyky kilpailla muiden yksityisten toimijoiden kanssa heikentyy. Postin ei kannattaisi liiketaloudellisesti tehdä investointeja, joiden tuotokset Posti joutuu luovuttamaan ilmaiseksi toisille. Tämä tarkoittaisi sitä, että Postin investoinneilla rahoitettaisiin muiden yritysten toimintaa. Niiden ei tarvitsisi kehittää omaa toimintaansa, vaan ne hyötyisivät Postin tekemästä kehitystyöstä, arvostelee Kulp.

Kulp toteaa kuitenkin, että Posti suhtautuu hyvin myönteisesti digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin.

- Postin strategiana on hyödyntää kaikin tavoin uutta teknologiaa toiminnan tehostamiseksi ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Postin kaikissa autoissa on jo nyt paikka-seuranta ja muita antureita, joita Posti hyödyntää palveluiden tuottamisessa.

Ilmoitus