Gigantin tuoreessa tutkimuksessa tarkasteltiin, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut koronan myötä sekä millaisia haasteita laitteiden kanssa tai niiden puutteen takia koetaan nyt. Edellisen kerran asenteita kodinteknologiaa, puhelimia, pelikonsoleita, televisioita, tietokoneita, radioita ja tabletteja kohtaan kysyttiin vuonna 2019, kun koronasta ei tiedetty vielä mitään.
Korona on kuitenkin muuttanut miltei kaikkien arjen ja uusi tutkimus tehtiin pandemian aikana nyt, kun kyseisten laitteiden kanssa vietetään entistä enemmän aikaa. Se näkyy myös tutkimuksen tuloksissa, sillä laitteita hallitaan nyt entistä paremmin.
Kimpuraiset laitteet
Kartoituksen valossa 54 prosenttia kertoi käyttävänsä tunnin enemmän aikaa teknologian parissa nyt kuin pandemiaa edeltävänä aikana ja ajallisen määrän kasvu näkyy selkeästi myös taitojen kehityksessä.
Uudessa tutkimuksessa 10 prosenttia kertoo, ettei ymmärrä jonkin kotona olevan elektroniikkalaitteen toimintaa laisinkaan. Edellisen kerran tätä mieltä oli vielä 21 prosenttia vastaajista.
Vastaajista 35 prosenttia sanoi käyttävänsä laitteita, joissa on niin paljon toimintoja, että kaikkien hyödyntäminen ei onnistu. Vuonna 2019 tätä mieltä oli 41 prosenttia. Yli 65-vuotiaiden joukossa 48 prosenttia eli miltei puolet kokee kuitenkin näin.
Doctor Google
Kun laitteiden toimintojen tai asentamisen kanssa jää jumiin, 44 prosenttia vastaajista lähtee hakemaan omatoimisesti vastausta Googlesta. Edellisvuonna 33 prosenttia kertoi tehneensä niin viimeisen kuuden kuukauden aikana.
Vain 15 prosenttia vastaajista koki jäävänsä jostain paitsi sen vuoksi, että teknologian käyttäminen on hankalaa. Edellisellä kerralla 21 prosenttia oli tätä mieltä.
Osa jää silti edelleen syrjään
Yhteiskunnan muuttuminen yhä enenevissä määrin digitaaliseen suuntaan syrjäyttää kuitenkin aina jonkun.
Digisyrjäytyminen tarkoittaa, ettei yksilö osaa tai pysty käyttämään riittävästi teknologiaa tai digitaalisia palveluita pysyäkseen mukana yhteiskunnassa. Digikelkan kyydistä tipahtaessa tulee aivan arkistenkin asioiden hoitamisesta monimutkaisempaa ja kalliimpaa, kun monet palvelut ovat jo siirtyneet tai siirtyvät verkkoon. Gigantti haluaa tuoda digikuilun näkyviin, muun muassa tämän kyselytutkimuksen muodossa, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela sanoo yhtiön tiedotteessa.
Gigantin kysely toteutettiin viikoilla 18 ja 19 Bilendi Finland-verkkopaneelissa ja siihen vastasi 1000 iältään 18-74-vuotiasta suomalaista. Virhemarginaali on +/- 3 prosenttiyksikköä.