”Laajentaminen Ruotsiin ei ole pikajuoksu, ennemmin maratonmatka”

”Tarkoituksemme on avata Ruotsiin Motonet-ketju, ei vain yksittäisiä tavarataloja”.

Broman Groupin omistama Motonet tarjoaa laajan valikoiman tuotteita harrastaville ja aktiivisille ihmisille. Broman Group työllistää lähes 2000 henkilöä ja konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 435 miljoonaa euroa. Motonet on perheyritys, joskin melko iso sellainen. Sillä on 40 tavarataloa Suomessa ja yksi maan rajojen ulkopuolella Tallinnassa. Toimija ei jää lepäämäämään laakereilleen vaan aikoo laajentaa edelleen, myös kansainvälisesti, ja tavoitteena nyt on kokonaisen Motonet-ketjun avaaminen naapurimaassa Ruotsissa. Länsinaapuriin valloitukseen lähdetään jalat maassa - tavoitteet ovat isot, mutta niihin tähdätään realistisin mielin.

Ensimmäinen tavaratalo avaa ovensa vuoden 2023 loppupuolella. Ruotsalaismedioissa on puhuttu 10 tavaratalon ketjusta. Pitääkö tämä paikkansa?

Ilmoitus

Meillä on valmius avata 4-6 tavarataloa vuodessa, joten 10 tavaratalon avaaminen parissa vuodessa on realistista. Tarkkaa määrää ei ole päätetty, mutta tarkoituksemme on avata Ruotsiin Motonet-ketju, ei vain yksittäisiä tavarataloja. Palvelemme ruotsalaisia myös verkkokaupassa, Motonetin toimitusjohtaja Toni Stigzelius kertoo Ehandelille.

Hän ei kerro mihin kaupunkiin ensimmäinen tavaratalo avataan. Todennäköisesti tästä ei ole varmuutta edes yrityksen sisällä, mutta maantieteellisen sijainnin suhteen yhtiössä on selvä strategia.

 Itärannikko on alkuun todennäköisin. Ruotsissa on paljon potentiaalia yli 75 000 asukkaan kaupungeissa, Stigzelius sanoo.

Käytännössä se tarkoittaa ensi alkuun sijaintia E4:n, Eurooppatien varteen, joka alkaa Suomen puolelta Torniosta ja jatkuu lähes koko maan pituudelta etelään poiketen tosin jossain vaiheessa länsipuolelle. Sen perusteella Ehandel näkee potentiaalia Pohjoisen Uumajasta aina etelän Linköpingiin. 

Kiinteistöjen suhteen yhtiö on avoin erilaisille vaihtoehdoille ja omistamista tai vuokraamista tärkeämpää on myymälän sijainti.

Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille, mutta Ruotsissa tilojen vuokraaminen on varmasti todennäköisempää. Suomessa toimimme pääosin omissa kiinteistöissä, joista suuren osan olemme rakennuttaneet itse. Tärkeintä on löytää sopiva paikka, Toni Stigzelius kertoo.

Miten helppoa tai vaikeaa tällaisten tilojen löytäminen on?

Tulemme aloittamaan aktiivisen tilojen etsinnän syksyn aikana. Osassa kaupungeista hyvän tilan löytyminen tulee varmasti olemaan haasteellista ja osassa se löytyy nopeammin. Tästä se laajentumissuunnitelma rakentuu tavaratalo kerrallaan, hän selvittää.

Ilmoitus

Motonetin konsepti on ainakin jossain määrin ainutlaatuinen, jossa palvelut löytyvät samasta paikasta. Konsepti, joka tukee Toni Stigzeliuksen mukaan tuotevalikoimaa.

Meillä on monipuolisesti tuotteita harrastaville ja aktiivisille ihmisille. Valikoima on erittäin laaja ja tarjoaa kaikissa tuoteryhmissä sopivasti vaihtoehtoja kuluttajalle edullisista vaihtoehdoista aina tunnettujen merkkien huipputuotteisiin. Palvelut tukevat hyvin tuotevalikoimaamme ja houkuttelevat asioimaan tavarataloissa. Ne aidosti helpottavat asiakkaan elämää, kun vaikkapa meiltä ostetut pyyhkijänsulat saa vaihdatettua pihan Motomaatissa, joka on suosittu pikahuoltopalvelumme. Tai isot ostokset saa kuljetettua kotiin helposti vuokrattavalla peräkärryllä. Kehitämme palveluita jatkuvasti, myös digitaalisia palveluita.

Samalla kun Broman Group kertoi Motonetin laajentumisesta Ruotsiin, konserniin kuuluva Broman Logistics ilmoitti ottavansa syksyn aikana käyttöön uuden automaatiovaraston Keravalla. 97 prosenttia uuden varaston tuotteista käsitellään automaatioavusteisesti. Uusi logistiikkakeskus mahdollistaa Motonetin verkkokaupan kategorioiden ja valikoiman laajentumisen. Broman Logistics aikoo myös laajentaa nykyistä logistiikkakeskusta. Rakennustyöt alkavat vielä tänä vuonna ja laajentuminen on valmis heti Ruotsin avauksen jälkeen vuoden 2024 alussa.

Kaikki logistiikka myös Ruotsiin tulee hoitumaan Keravan uudesta logistiikkakeskuksesta? 

Ruotsin toimitukset hoidetaan Keravalta käsin. Tehokas logistiikka on ehdoton edellytys, Toni Stigzelius sanoo.

Motonetin etu kansainvälisillä markkinoilla on sen nimi - ainakin verrattuna moniin muihin suomalaisiin tekijöihin. Yksi esimerkki Ruotsiin ankkuroituneista yrityksistä on K-Rauta, jolla on jo vakiintunut paikkansa naapurimaassa, mutta se on ratsastanut melko paljon suomalaisuudella esimerkiksi humorististen tv-mainoksien muodossa. 

Aikooko Motonet tehdä näin - ei, sanoo Toni Stigzelius. 

Suomalaisuus tuskin korostuu erityisesti markkinoinnissa. Motonetin konsepti tulee olemaan samanlainen kuin Suomessa, mutta huomioimme myös ruotsalaiskuluttajan ominaispiirteet esimerkiksi valikoiman yksityiskohdissa. Hyvää asiakaspalvelua arvostetaan niin Suomessa kuin Ruotsissa - siihen satsaamme, hän sanoo.

Motonet lähtee naapurimaan valloitukseen varmana potentiaalistaan, mutta realistisin mielin. Toni Stigzelius sanoo, että he uskovat konseptin mahdollisuuksiin ruotsalaisasiakkaiden sydänten valloituksessa.

Toki työtä pitää tehdä laadukkaasti ja pitkäjänteisesti. Ketjun onnistunut laajentaminen Ruotsiin ei ole pikajuoksu, ennemmin maratonmatka, hän sanoo.

Motonet rekrytoi parhaillaan Ruotsin maajohtajaa.