Laajenna B2B-verkkokauppa palvelemaan B2C-asiakkaita

B2B-verkkokauppias voi kasvattaa myyntiään laajentamalla verkkokaupan myös B2C-asiakkaille. Projektina B2C-verkkokaupan avaaminen tuntuu kuitenkin olevan vaikea hahmottaa sekä teknisesti että kuluttajakaupan erityispiirteiden osalta. Teimme tarkistuslistan, jolla pääsee hyvin alkuun kuluttajakaupan rakentamisessa. Olemassa olevan kaupan laajentaminen kuluttaja/käteiskauppaan ei yleensä ole iso ponnistus.

LIIKETOIMINTASUUNNITELMA

Ensimmäisenä verkkokaupalla täytyy olla liiketoimintasuunnitelma. Onko kysyntä olemassa? Millaisia transaktiomääriä on odotettavissa? Miksi kuluttaja/käteisasiakas ostaisi juuri sinun verkkokaupastasi? Miten uudet ja nykyiset asiakkaat löytävät laajennetun verkkokaupan? Miten asiakaskokemus saadaan mahdollisimman hyväksi ja sen myötä asiakkaat tilaamaan uudelleen? Miten viidakkorumpu saadaan kumisemaan mahdollisimman kovaa?

Jos kysyntää on nyt merkittävästi (esim. elintarvikkeet, käyttötavarat, terveydenhoito), voit jo siirtyä pohtimaan seuraavia kysymyksiä. Markkinoinnin tarkemmat suunnitelmat voi viilata kuntoon, kun kauppa on avoinna. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että asiakastiedot ja markkinointiluvat pitää saada talteen ensimmäisestä päivästä lähtien. Samoin perusanalytiikka (Google Analytics) on välttämättömyys, mutta jos yrityksellä on jo B2B-verkkokauppa, tekninen ratkaisu on todennäköisesti jo olemassa.

PROSESSIT JA ORGANISAATIO

Nykyprosesseihin ja organisaatioon tarvitaan useita muutoksia, kun B2B-yritys alkaa palvelemaan suoraan kuluttajia. Esim. logistiikka, pienkeräily, kuluttajansuojan vaatimuksista palautuskäytännöt, GDPR-yhteensopivuuden tarkistus, asiakaspalvelu, ennakkomaksujen tilitys ja hyvitykset…

Kuulostaa hankalalta, mutta kun tarvittavat muutokset ovat tiedossa, ne on nopeasti määritelty ja jalkautettu. Kaikkea ei tarvitse miettiä kerralla loppuun.

JÄRJESTELMÄT

Myös järjestelmiin ja integraatioihin tarvitaan muutoksia. Ja mitä kokonaan uusia järjestelmiä kuluttajakaupan aloittaminen vaatii? Esim. käteisasiakkaan käyttö verkkokaupassa: perushinnasto, vaihtuva toimitusosoite, myynti verollisilla hinnoilla, pakkauskoot, tuotetiedot, avoin rekisteröityminen ja kirjautuminen...

Jos sinulla on jo olemassa oleva verkkokauppa, muutosten ei pitäisi olla merkittäviä kunhan kumppanilla ja mahdollisella sisäisellä IT:llä on resursseja. Ensimmäinen versio verkkokaupasta kannattaa avata mahdollisimman suoraviivaisesti ja sen jälkeen on toivottavasti tilaa hengittää ja kehittää eteenpäin.

MAKSUTAVAT

Jos käytössä on ollut vain yrityslasku-vaihtoehto, käteis- ja/tai kuluttajakauppaa varten tarvitaan uusia maksutapoja. Svea, Klarna ja Paytrail tarjoavat tähän hyviä kokonaisratkaisuja.

Käyttöönotto sopimuksesta ensimmäiseen maksutapahtumaan pitäisi onnistua alle viikossa, jos ja kun integraatio löytyy valmiina – yleisimpiin verkkokauppa alustoihin integraatio löytyy.

TOIMITUSTAVAT

Mitä toimitustapoja ja toimitusaikalupauksia voidaan ja pitäisi tarjota B2C-verkkokaupan kautta? Oletettavasti yritysasiakkaille tarjotut toimitustavat eivät kuluttajille riitä.

Tässäkin kannattaa miettiä etenemistä askel kerrallaan: kotiinkuljetus on tällä hetkellä kiinnostavin toimitustapa – se on varmasti nopein tapa edetä, jos sellainen löytyy nykyisen rahdinkuljettajan valikoimista. Jos käytössä on jo B2B-puolella Unifaun/Smartship, samaa palvelua voidaan hyödyntää viestinvälitykseen uudessa toimintamallissa.

Tässä muutama olennainen verkkokaupan osa-alue ja haasteet, jotka ratkaisemalla B2B-kauppias voi saada mahdollisimman nopeasti B2C-verkkokaupan pystytettyä ja lisää kassavirtaa.

Yllä oleva tarkistuslista ei ole täydellinen, eikä sen ole tarkoituskaan olla. Yleensä verkkokaupan perustamisvaiheessa ratkotaan satoja ellei tuhansia eri haasteita. Haasteet ovat usein samoja, mutta samalla asiakaskohtaisia.