Kyselytutkimus: Ihmiset halukkaampia jakamaan henkilökohtaisia tietojaan yrityksille

SAS Instituten teettämän kyselyn mukaan kuluttajat EMEA-alueella ovat aiempaa halukkaampia antamaan henkilökohtaisia tietojaan yrityksille.

SAS Institute kertoo tänään tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan kuluttajista 46 prosenttia EMEA-alueella hoitaa kauppa- ja pankkiasioitaan nyt digitaalisesti. Suosituinta digitaalisten palveluiden käyttö on pankki- ja taloussektorilla, jossa 55 prosenttia vastaajista hyödyntää digitaalisia kanavia. 46 prosenttia sanoo niin ikään käyttävänsä valtion ja kuntien tarjoamia digipalveluita. Ruokaostoksia digitaalisesti on hoitanut 42 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Digikanaviin siirtyminen tässä laajuudessa olisi normaalioloissa vienyt useita vuosia. Nyt olemme nähneet kaksinumeroisia kasvulukuja digipalvelujen käyttöönotossa eri puolilla maailmaa, senior business advisor Simo Lehtovirta SAS Institutesta kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Pandemian myötä kuluttajat jakavat myös mieluummin henkilökohtaista dataa yritysten kanssa ja 32 prosenttia kertoo antavansa nyt todennäköisemmin omaa dataansa organisaatioiden käyttöön. 20 prosenttia vastaajista sanoo puolestaan, että jakamisen halu on laskenut.

Joka kolmas dataansa todennäköisemmin aiempaa helpommin jakava kuluttaja tekee sen paremman asiakaskokemuksen toivossa. Yhä useampi kuluttaja siis toivoo entistä räätälöidympiä tarjouksia ja palveluja, Lehtovirta toteaa.

Kuluttajat ovat kuitenkin, jos mahdollista, entistäkin tietoisempia datan jakamiseen liittyvistä riskeistä.

Kuluttajien tietoisuus petoksista on lisääntynyt merkittävästi pandemian aikana. 60 prosenttia kaikista kuluttajista kertoo olevansa aiempaa varovaisempia tai kokeneensa huijauksen. 19 prosenttia vastaajista on huomannut, että huijausviestien määrä on lisääntynyt, Simo Lehtovirta sanoo ja jatkaa:

Organisaatioiden tulisikin varmistaa kuluttajien luottamus investoimalla petoksia torjuviin analytiikkaratkaisuihin, joiden avulla voidaan varmistaa yksilöidyn asiakaskokemuksen tarjoaminen jatkossakin turvallisesti.

Ja digitaalinen aalto on tullut jäädäkseen, sillä valtaosa aikoo jatkaa onlinella myös tulevaisuudessa.

56 prosenttia kuluttajista kertoo, ettei aio palata “vanhaan aikaan” ja 28 prosenttia heistä arvioi, että käyttää jatkossa yhä enemmän digitaalisia kanavia. Vain noin kolmannes kuluttajista suunnittelee paluuta vanhaan ja ainoastaan 5 prosenttia aikoo luopua digikanavien käytöstä. Tämä kertoo aika yksiselitteisesti sen, miksi yritysten tulisi panostaa digikanaviensa kehitykseen, Lehtovirta huomauttaa.

SAS Institute kirjoittaa tiedotteessa, että tutkimuksen on toteuttanut 3Gem ja sen tulokset perustuvat 10 000 yli 18-vuotiaan vastaajan kokemuksiin. Vastaajat ovat Isosta-Britanniasta, Saksasta, Italiasta, Ranskasta, Espanjasta, Alankomaista, Puolasta, Ruotsista, Kreikasta, Saudi-Arabiasta ja Etelä-Afrikasta. Kysely tehtiin vuoden 2021 ensimmäisen puolikkaan aikana.

Ilmoitus