Kuusi trendiä, jotka mullistavat ostamisen

Adobe listaa mobiilikehitystrendejä, joita markkinoijien pitäisi seurata.

Ilmoitus

On arvioitu, että digitaalisen laitteen omistavia on enemmän kuin hammasharjan omistavia. Pew Research Centerin mukaan tabletit ja älypuhelimet ovat nyt myös virallisesti suosituin tapa asioida verkossa.

Älypuhelinten yleistyminen on mullistanut tapamme tehdä ostoksia. Maksukortit ovat pian historiaa, kun asiakas voi ostoksia tehdessään hyväksyä maksutapahtuman esimerkiksi biometriseen kasvokuvaan perustuvan tunnistamisen jälkeen. Myymälän ruuhkaiseen sovitushuoneeseenkaan ei enää tarvitse jonottaa, kun vaatteiden sovittaminen onnistuu virtuaalisilla tekniikoilla kotona.

Ilmoitus

Tätä ennakoiden Adobe listaa kuusi mobiilikehitystrendiä, joita markkinoijien pitäisi seurata.

1. PWA:t (Progressive Web App) mahdollistavat palvelun heti. Niin sanotut PWA:t mahdollistavat aktiivisten sivustojen synkronoinnin taustalla, kun mobiililaitetta käytetään johonkin muuhun tai kun verkkoyhteyttä ei ole saatavilla. Tällä tekniikalla verkkosivut voidaan ladata erittäin nopeasti. Verkkokaupan yhteydessä se tarkoittaa nopeampia tapahtumia ja vähemmän kesken ostotapahtuman hylättyjä ostoskoreja. Tähän mennessä tämä on ollut ylellisyyttä, jota ovat käyttäneet vain Starbucksin ja Tinderin kaltaiset suuret yritykset. Adobe arvioi tämän teknologian olevan valtavirtaa vuoteen 2020 mennessä.

2. Lisätystä todellisuudesta (Augmented Reality, AR) tulee pian tavallinen osa mobiililaitteilla tehtäviä ostoksia. Lisätty todellisuus on meille tuttua jo Pokémon GO -pelistä, ja erilaiset digitaaliset laitteet ovat yhä useammin yhteensopivia AR-tekniikan kanssa. IKEA on jo ”kokeile ennen ostamista” -konseptillaan osoittanut, miten teknologian suomia mahdollisuuksia voidaan hyödyntää. Myös muiden alojen, kuten esimerkiksi kosmetiikka- ja muotiteollisuuden, tuotemerkit ovat ottaneet tekniikan käyttöön.

3. Tee ostos yhdellä klikkauksella. Amazonin yhden klikkauksen painikkeen vanhentunut patentti on yksi syy siihen, miksi yhden klikkauksen maksuvaihtoehdot ovat lisääntyneet. Teknologia mahdollistaa käyttäjien maksukorttitietojen tallentamisen digitaaliseen lompakkoon. Tämä tarkoittaa, että käyttäjien ei tarvitse syöttää tietoja manuaalisesti, mikä tekee maksuprosessista paljon nopeamman.

4. Ääniavustajat mahdollistavat näytöttömän käyttökokemuksen. Ääniavustajat ovat esimerkki teknologiasta, joka muuttaa kuluttajien tapaa olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Teknologia on käytössä kaikkialla lampuista kuulokkeisiin. Lähitulevaisuudessa autosi voi lentokentälle ajaessasi pyytää sinua vaihtamaan istuinpaikkasi tai tekemään lähtöselvityksen.

5. Mobiilimaksuista tulee uusi maksukortti. Suomessakin erilaiset mobiilimaksuratkaisut, kuten Pivo, MobilePay, Apple Pay ja Google Pay yleistyvät hyvää vauhtia, ja useat yritykset ja kaupat ottavat jo vastaan mobiilimaksuja. Adoben asiantuntijoiden mukaan tämä ratkaisu yleistyy lähivuosina.

6. Kuluttajat voivat ostaa tuotteen ryhmäkeskustelussa olevan kuvan kautta. Kontekstuaalisia ostoksia on jo jonkin verran nähtävissä esimerkiksi Instagramissa, missä tuotelinkit liitetään esimerkiksi asuntojen tai asujen kuviin. Ennen pitkää kuluttajien ei enää tarvitse lähteä metsästämään tuotetta, kun vaikkapa lenkkitossut voi helposti ostaa ystävän Messengerissä lähettämän kuvan avulla tarvitsematta siirtyä toiselle sivustolle.