Kuolema ei kuittaa velkoja maksujätin sääntöjen mukaan

Eikä rikkomusta ”voida korjata”.

Maksuyhtiö PayPal joutui vaikeuksiin sen lähetettyä kirjeen edesmenneelle asiakkaalleen. Rintasyöpään kuolleen naisen aviomies julkaisi kirjeen kokonaisuudessaan sosiaalisissa medioissa ja muun muassa BBC nosti asian esille.

Ilmoitus

Huomionarvoista on kirjeen kalsea esitystapa, joka yksinkertaisuudessaan huomauttaa, että asiakas kuolemallaan rikkoo yrityksen sääntöjä. Kirjeessä myös todetaan, ettei ongelmaan ole ratkaisua, eli kuolemaa ei hyväksytä.

Kirjeen mukaan kuolemalla nainen on rikkonut sääntöjä, minkä johdosta PayPal aikoo sulkea hänen tilinsä ja vaatia rahat takaisin. Kirje on kirjoitettu suoraan edesmenneelle naiselle.

”Tarkastamme sisäiset prosessimme”

PayPal on pahoitellut tapahtunutta ja on lisäksi kirjannut velat hyväksytyiksi. Yritys selvittää parhaillaan miksi kirje on ylipäätänsä lähetetty. Maksuyhtiön mukaan kyseessä voi olla ohjelmointivirhe, huono kirjemalli tai yksinkertaisesti inhimillinen virhe.

- Pyydämme anteeksi Mr Durdlelta aiheuttamastamme tuskasta, jonka kirje sai aikaiseksi. Heti kun saimme tietää asiasta, otimme yhteyttä Durdleen tarjotaksemme hänelle tukea. Poistimme velat ja suljimme hänen vaimonsa tilin, kuten hän toivoi. Tarkastamme nyt sisäiset prosessimme, jottei tällaista sattuisi uudelleen, PayPalin edustajan kerrotaan sanoneen lausunnossa.

Aviomies on ottanut tapahtuneen rauhallisesti. Hänellä on kokemusta surevien ihmisten parissa ja huomauttaa, että tällaiset kirjeet voivat tehdä monissa tapauksissa paljon hallaa.

- Olen jäsenenä hyväntekeväisyysorganisaatiossa nimeltä Widowed and Young, ja olen henkilökohtaisesti nähnyt miten tämänkaltainen kirje voi viedä surevan kuilun partaalle. Loin mekkalan kirjeestä, jotta PayPal ja muut yritykset näkevät minkälaista vahinkoa tällainen kirje voi saada aikaan, aviomies kertoo BBC:lle.