Kuluttajat: ”Sovituskoppi myös muodin verkkokauppoihin”

Vaatteiden ja kenkien myynti verkossa on kasvanut pandemian aikana 60 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, kertoo maksugigantti Klarnan tuore verkkokauppatutkimus. Kuluttajilla on kuitenkin yksi vaatimus – sovituskopit onlinelle.

Kasvun suunta näyttää myös jatkuvan ja syyskuussa muodin verkkokauppa kasvoi 52 prosenttia.

Klarna teki tutkimuksen, joka osoittaa kuitenkin, että vaivaiset neljä prosenttia viimeisen vuoden aikana vaatteita tai kenkiä onlinella shoppailleista kuluttajista kokee saaneensa oikeat eväät sopivan koon valitsemiseksi. 91 prosenttia kertoi puolestaan palauttaneensa muotia siksi, että tuote ei sopinut.

Ilmoitus

Suomalaiskuluttajilla on silti uskoa tulevaisuuteen ja tekniikan kehittyessä jopa 81 prosenttia odottaa virtuaalisten sovituskoppien yleistyvän onlinella. 63 prosenttia vastaajista haluaisi kokeilla vaatteensa jo ostovaiheessa virtuaalisesti.

 

Sunnuntaisin on aikaa shoppailla

Suomessa verkkokauppiaan kassa kilisee sunnuntai-iltaisin, jolloin ostoksia tehdään eniten kello 19-20 välisenä aikana. 87 prosenttia onlinella ostonsa tekevistä kuluttajista on naisia.

Nykyisin ostokset tehdään tavallisimmin puhelimella. Jopa 63 prosenttia käyttää shoppailuun nimenomaan puhelinta ja suosituinta puhelimella ostaminen on naisten keskuudessa. Klarnan mukaan miehet tekevät ostonsa useammin tietokoneilla ja tableteilla.

Sunnuntai-iltaisin monilla on tilaisuus rentoutua kotona ennen tulevaa työviikkoa ja aikaa tehdä verkko-ostoksia. On myös luonnollista, että kuluttajat odottavat sovitusmahdollisuutta myös verkkokauppoihin – etenkin nyt, kun pandemia on rajoittanut ihmisten asioimista fyysisissä myymälöissä ja sovituskopeissa, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo.

 

Uusmaalaiset himoshoppailevat muotia

Klarna kertoo myös, että Suomen etevimmät nettishoppailijat löytyvät Uudeltamaalta. Siellä käytetään keskimäärin 17 prosenttia enemmän vaatteisiin ja kenkiin kuin Suomessa keskimäärin. Keskiarvon yläpuolelle yltävät myös Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Varsinais-Suomi. Vähiten ostetaan Ahvenanmaalla.

Verkkokauppa tuo houkuttelevan lisän Uudenmaan jo ennestään hyviin ostosmahdollisuuksiin. Verkkokaupat pystyvät myös tarjoamaan ihmisille joustavaa, nopeaa ja turvallista palvelua, mikä lisäsi niiden houkuttelevuutta koronapandemian aikaan entisestään, Nyman toteaa tiedotteessa.

Ilmoitus

 

***

 

Klarnan ostosindeksi (vaatteet ja kengät, 21. maaliskuuta–21. syyskuuta 2020)

Indeksi (100) edustaa suomalaisen keskimääräisiä ostoksia, ja maakuntien vertailuluvut osoittavat, tehdäänkö kyseisessä maakunnassa keskiarvoa enemmän vai vähemmän verkko-ostoksia.

Maakunta Ostosindeksi (henkilöä kohden) ***
Suomi 100
Uusimaa 117
Keski-Pohjanmaa 108
Pohjanmaa 106
Varsinais-Suomi 105
Pohjois-Pohjanmaa 98
Pirkanmaa 98
Lappi 96
Satakunta 93
Pohjois-Karjala 91
Keski-Suomi 90
Päijät-Häme 88
Kanta-Häme 87
Kainuu 84
Etelä-Pohjanmaa 84
Pohjois-Savo 81
Kymenlaakso 81
Etelä-Savo 78
Etelä-Karjala 77
Ahvenanmaa 61

(Lähde: Klarna)

Tilaa

Ethän ole unohtanut uutiskirjettämme Ehandeluutiset?

Kiitos!