Kasvun suunta näyttää myös jatkuvan ja syyskuussa muodin verkkokauppa kasvoi 52 prosenttia.
Klarna teki tutkimuksen, joka osoittaa kuitenkin, että vaivaiset neljä prosenttia viimeisen vuoden aikana vaatteita tai kenkiä onlinella shoppailleista kuluttajista kokee saaneensa oikeat eväät sopivan koon valitsemiseksi. 91 prosenttia kertoi puolestaan palauttaneensa muotia siksi, että tuote ei sopinut.
Suomalaiskuluttajilla on silti uskoa tulevaisuuteen ja tekniikan kehittyessä jopa 81 prosenttia odottaa virtuaalisten sovituskoppien yleistyvän onlinella. 63 prosenttia vastaajista haluaisi kokeilla vaatteensa jo ostovaiheessa virtuaalisesti.
Sunnuntaisin on aikaa shoppailla
Suomessa verkkokauppiaan kassa kilisee sunnuntai-iltaisin, jolloin ostoksia tehdään eniten kello 19-20 välisenä aikana. 87 prosenttia onlinella ostonsa tekevistä kuluttajista on naisia.
Nykyisin ostokset tehdään tavallisimmin puhelimella. Jopa 63 prosenttia käyttää shoppailuun nimenomaan puhelinta ja suosituinta puhelimella ostaminen on naisten keskuudessa. Klarnan mukaan miehet tekevät ostonsa useammin tietokoneilla ja tableteilla.
Sunnuntai-iltaisin monilla on tilaisuus rentoutua kotona ennen tulevaa työviikkoa ja aikaa tehdä verkko-ostoksia. On myös luonnollista, että kuluttajat odottavat sovitusmahdollisuutta myös verkkokauppoihin – etenkin nyt, kun pandemia on rajoittanut ihmisten asioimista fyysisissä myymälöissä ja sovituskopeissa, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo.
Uusmaalaiset himoshoppailevat muotia
Klarna kertoo myös, että Suomen etevimmät nettishoppailijat löytyvät Uudeltamaalta. Siellä käytetään keskimäärin 17 prosenttia enemmän vaatteisiin ja kenkiin kuin Suomessa keskimäärin. Keskiarvon yläpuolelle yltävät myös Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Varsinais-Suomi. Vähiten ostetaan Ahvenanmaalla.
Verkkokauppa tuo houkuttelevan lisän Uudenmaan jo ennestään hyviin ostosmahdollisuuksiin. Verkkokaupat pystyvät myös tarjoamaan ihmisille joustavaa, nopeaa ja turvallista palvelua, mikä lisäsi niiden houkuttelevuutta koronapandemian aikaan entisestään, Nyman toteaa tiedotteessa.
***
Klarnan ostosindeksi (vaatteet ja kengät, 21. maaliskuuta–21. syyskuuta 2020)
Indeksi (100) edustaa suomalaisen keskimääräisiä ostoksia, ja maakuntien vertailuluvut osoittavat, tehdäänkö kyseisessä maakunnassa keskiarvoa enemmän vai vähemmän verkko-ostoksia.
Maakunta | Ostosindeksi (henkilöä kohden) *** |
Suomi | 100 |
Uusimaa | 117 |
Keski-Pohjanmaa | 108 |
Pohjanmaa | 106 |
Varsinais-Suomi | 105 |
Pohjois-Pohjanmaa | 98 |
Pirkanmaa | 98 |
Lappi | 96 |
Satakunta | 93 |
Pohjois-Karjala | 91 |
Keski-Suomi | 90 |
Päijät-Häme | 88 |
Kanta-Häme | 87 |
Kainuu | 84 |
Etelä-Pohjanmaa | 84 |
Pohjois-Savo | 81 |
Kymenlaakso | 81 |
Etelä-Savo | 78 |
Etelä-Karjala | 77 |
Ahvenanmaa | 61 |
(Lähde: Klarna)