Kuljetusjätti testaa itsestään ajavaa kuorma-autoa – Ruotsi testaa ensimmäisenä

Maailman ensimmäinen itsestään ajava kuorma-auto yleisellä tiellä.

Ilmoitus

Viime vuoden lopulla tuli päätös: Ruotsin liikennevirasto antoi vihreää valoa itsestään ajaville linja-autoille, jotka ajaisivat puolentoista kilometrin matkan Tukholman Kistassa. Spekulaatiot käynnistyivät heti siitä mitä päätös voisi merkitä muun muassa tulevaisuuden verkkokauppakuljetuksille.

”Mahdollistaa kasvavan liikenneturvallisuuden”

Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, mutta nyt näyttää siltä, että uutiset saavat jatkoa. Kuljetusyritys DB Schenker aikoo nimittäin – yhdessä tekniikkayritys Einriden kanssa – aloittaa testit itsestään ajavien ajoneuvojen kanssa yleisillä teillä Ruotsissa. Tai kuten he itse ilmoittavat asian; ”DB Schenker ja Einride ovat allekirjoittaneet sopimuksen tulevaisuuden kuljetusjärjestelmästä”.

- Yhteistyö antaa meille mahdollisuuden luoda kestävä kuljetusjärjestelmä ja kehittää sekä DB Schenkeriä että Einrideä tulevaisuutta ajatellen. Nopea kehitys akkutekniikassa ja tekoäly mahdollistavat vähempiä päästöjä, kasvavia kustannustehokkuuksia ja kasvavan liikenneturvallisuuden – tulevaisuuden, jossa haluamme olla osana, kertoo Schenker OY:n toimitusjohtaja Mats Grundius lehdistötiedotteessa.

Odottavat lupia liikennevirastolta

Projekti ei ole vielä saanut lähtölupaa liikennevirastolta, mutta jos viranomaiset antavat hyväksynnän uskovat DB Schenker ja Einride pääsevänsä ensimmäisille reiteille jo syksyllä.

Silloin Einride asentaa niin kutsutun ”T-podin” eli itsestään ajavan ja akuilla toimivan ajoneuvon Schenkerillä Jönköpingissä. Ajoneuvo ajaa sen jälkeen Schenkerin kahden Jönköpingin laitoksen välillä, reittiä joka osittain kulkee yleisellä tiellä. Yhtiöiden mukaan T-pod on tuolloin ”maailman ensimmäinen itsestään ajava kuorma-auto yleisellä tiellä”.

Operaattori ohjaa useampia autoja

Jos kaikki sujuu hyvin, Schenker haluaa vähitellen panostaa lisää, ja tuoda autot muihinkin laitoksiinsa, myös Ruotsin ulkopuolelle.

- Tämä kumppanuus on osa kokonaisvaltaista strategiaa. Haluamme ajaa innovatiivisia ratkaisuja, jotta voimme myös tulevaisuudessa toimittaa parasta laatua ja palvelua asiakkaillemme, kertoo Ewald Kaiser, DB Schenkerin hallituksen jäsen.

Niin kutsuttu T-pod on molempien yhtiöiden mukaan itsestään ajava, mutta kun ajoneuvot ovat liikkeessä, operaattori valvoo niitä ja voi tarvittaessa ottaa ohjat käsiinsä ja ohjata yhtä tai useampaa ajoneuvoa etäältä.

Ilmoitus

Ajoneuvo selviää 20 tonnin painosta ja voi ajaa yhdellä latauksella noin 200 kilometriä.