Kotihifistely ja robotti-imurit ajoivat kuumemittareiden ohitse

Hintavertailupalvelu Hintaopas kokosi koronakeväiden ilmiöt.

Pandemia näkyy suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä. Vuosi sitten kevään hittejä Hintaoppaan alustalla olivat kuumemittarit, pakastimet ja kotitoimistojen varusteet. Nyt kun pahin sairastumisen pelko ja hamstrausinto ovat jo takanapäin, eikä kotitoimistokaan juuri tarvitse ehostusta, etusijalle ovat nousseet ulkoilu ja kotihifistely.

Hintaopas kertoo esimerkiksi, että robotti-imureiden suosio on noussut 367 prosenttia ja ulkoilutakkien sekä kenkien suosio on kasvanut yli 350 prosenttia. Friteerauskeittimien suosio on kasvanut 358 prosenttia ja espressokeittimien suosio on kasvanut 332 prosenttia edelliskevääseen verrattuna.

Ilmoitus

Kevään hittejä ovat myös sähköpotkulaudat ja grillit.

Viime keväänä etusijalla olivat perustarpeet ja kodin välttämättömyydet. Supersuosituiksi tuotteiksi nousivat muun muassa kuumemittarit, pakastimet ja kotitoimiston varusteet, kuten webkamerat ja varavirtalähteet. Näiden kategorioiden suosio on nyt laskenut selvästi viime keväästä, esimerkiksi kuumemittareiden 76 prosentilla ja webkameroiden 66 prosentilla, Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Eikä kotoilu rajoitu vaan ruuanlaittoon ja ruokaelämyksiin, sillä kotiteatterijärjestelmiäkin haetaan nyt 142 prosenttia enemmän kuin viime keväänä.

Moni näyttää kyllästyneen perinteiseen siivoukseen ja ruoanlaittoon, sekä kaipaa uutta tekemistä. Todellisia trendituotteita ovat nyt friteerauskeittimet, ennen kaikkea terveellisempi vaihtoehto Airfryer, ja robotti-imurit. Keittimiä haetaan nyt peräti 358 prosenttia viime kevättä enemmän ja robotti-imureiden haut ovat nousseet 367 prosenttia. Kotona halutaan myös nautiskella parempaa kahvia: kahvinkeittimien haut ovat 166 prosenttia viime vuotta korkeammalla, ja espressokoneiden jopa 332 prosenttia, Matinvesi-Bassett kertoo.

 

Ulkoilu- ja grillitarvikkeet suosikkeja

Maalis-huhtikuun aikana Hintaoppaassa on etsitty edelliskevättä aktiivisemmin ulkoilutarvikeita. Vaelluskenkien haut ovat kasvaneet 373 prosenttia, ulkoilutakkien 358 prosenttia ja juoksukenkien 87 prosenttia.

Viikonloput ja lomat vietetään nyt ulkoilukohteissa lähiluonnossa tai hiukan kauempana. Ulkoiluvarustehankinnat povaavat myös kaikkien aikojen retkeilykesää. Moni välttelee nyt myös julkisten kulkuneuvojen käyttöä, mikä näkyy sähköpotkulauta-kategoriassamme. Niitä haetaan 182 prosenttia viime kevättä aktiivisemmin. Omalla potkulaudalla pienten matkojen taittuminen onnistuu ilman kontakteja, Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Grillien haut ovat kasvaneet 122 prosenttia edellisvuodesta.

Ilmoitus

 

***

 

Hintaoppaan suositut kategoriat 8.3.–7.4.2021, verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna

Juoksukengät +87%

Takit +358%

Ulkoiluhousut +738% (uusi kategoria)

Robottipölynimurit +367%

Vaellus- ja retkeilykengät +373%

Grillit +122%

Kahvinkeittimet +166%

Espressokoneet +332%

Friteerauskeittimet +358%

Kotiteatterijärjestelmät +142%

Sähköpotkulaudat +182%

Kodin turvakamerat +283%

 

Hintaoppaan kategoriat, joissa suosio on laskenut 8.3.–7.4.2021, verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna

Kuumemittarit -76%

Pakastimet -46%

Nintendo Switch -pelit -8%

Tabletit -35%

VR-päähineet -38%

Pelituolit -32%

Varavirtalähteet -67%

Webkamerat -66%

PS4-pelit -20%

Näppäimistöt -7%

(Lähde: Hintaopas)