Koronavuosi pisti vauhtia lemmikkieläintuotteiden myyntiin

Verkkomyynti kasvoi vuodessa yli 50 prosenttia.

Klarnan ostoindeksi puhuu selvää kieltä. Korona sai ihmiset panostamaan lemmikkeihin ja lemmikkien ruokaa, leluja ja muita virikkeitä on shoppailtu erityisesti Kanta-Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Kanta-Hämeessä lemmikkituotteita ostettiin 21 prosenttia enemmän kuin mitä suomalaiset keskimäärin ostavat. Pohjois-Karjalassa ja Lapissa ostettiin 20 prosenttia enemmän kuin muualla keskimäärin.

Klarna kertoo, että myynnin kasvu alkoi näkyä Suomessa heti kun koronaa ja rajoituksia alkoi ilmaantua. Esimerkkinä on maaliskuu, jolloin myynti ponkaisi välittömästi 32 prosenttia edeltävään kuukauteen verrattuna.

Ilmoitus

Moni on varmasti huomannut lähipiirissään tai sosiaalisessa mediassa lemmikkibuumin, joka alkoi pandemian alussa. Klarnan data vahvistaa, että suomalaiset ovat todella tuoneet koteihinsa tavallista enemmän nelijalkaisia ystäviä viime vuoden aikana ja sijoittaneet niiden hoitoon, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo tiedotteessa.

Klarnan datan mukaan lemmikkeihin liittyvät ostot poikkeavat aikansa puolesta muista ostoista. Nelijalkaisille ystäville ostetaan eniten sunnuntaisin ja erityisesti aamuvarhain kello 8-10 välillä.

Lemmikit, varsinkin koirat, vaativat huomiota heti aamusta myös viikonloppuisin, mikä voi selittää sunnuntaiaamun suosion shoppailulle. Esimerkiksi ulkoiluhetki viikonloppuaamuna voi paljastaa uuden virikkeen tai valjaiden tarpeen, Nyman arvioi.

Naiset shoppailevat lemmikeille kuusi kertaa useammin kuin miehet.

Maksujätti kertoo, että kaikkiaan lemmikkieläintuotteiden myynti kasvoi 56 prosenttia viime vuoden aikana.

 

Sätkivät kalat ovat nyt hitti

Lemmikkibuumi on huomattu myös Mustilla ja Mirrillä. Yhtiön E-commerce Manager Laura Kovero kertoo Klarnan tiedotteessa, että kuluneena vuotena ihmiset ovat panostaneet varsinkin lemmikkiravintoon sekä olosuhteiden mukaisiin tarvikkeisiin. Esimerkiksi talvipukeutumisesta on pidetty huolta. Eikä lemmikkimaailmakaan ole säästynyt trendeiltä, jotka luodaan yhä useammin sosiaalisessa mediassa.

Tällä hetkellä suosituimpia tuotteitamme on somessa huippusuosion saavuttanut kissan sätkivä kalalelu sekä koirien söpöt talvitossut ja takit. Myös laadukas lemmikkiruokinta on aina lähellä asiakkaidemme sydämiä, Laura Kovero kertoo.

Ilmoitus

Hän kertoo edelleen, etteivät lemmikkien omistajat ole unohtaneet kivijalkamyymälöitä, sillä esimerkiksi koirien talvivaatteet käydään edelleen mieluiten sovittamassa paikan päällä.

 

***

 

Maakunta Ostoindeksi (per henkilö) **
Suomi 100
Kanta-Häme 121
Pohjois-Karjala 120
Lappi 120
Etelä-Savo 113
Pohjois-Savo 109
Keski-Suomi 109
Kymenlaakso 108
Kainuu 106
Satakunta 104
Uusimaa 102
Etelä-Pohjanmaa 102
Etelä-Karjala 101
Päijät-Häme 97
Keski-Pohjanmaa 96
Pohjois-Pohjanmaa 96
Varsinais-Suomi 88
Pirkanmaa 86
Pohjanmaa 82
Ahvenanmaa 5

*Aikajaksolla tammikuu 2020–tammikuu 2021

(Lähde: Klarna)