Koronavuosi pisti vauhtia lemmikkieläintuotteiden myyntiin

Verkkomyynti kasvoi vuodessa yli 50 prosenttia.

Klarnan ostoindeksi puhuu selvää kieltä. Korona sai ihmiset panostamaan lemmikkeihin ja lemmikkien ruokaa, leluja ja muita virikkeitä on shoppailtu erityisesti Kanta-Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Kanta-Hämeessä lemmikkituotteita ostettiin 21 prosenttia enemmän kuin mitä suomalaiset keskimäärin ostavat. Pohjois-Karjalassa ja Lapissa ostettiin 20 prosenttia enemmän kuin muualla keskimäärin.

Klarna kertoo, että myynnin kasvu alkoi näkyä Suomessa heti kun koronaa ja rajoituksia alkoi ilmaantua. Esimerkkinä on maaliskuu, jolloin myynti ponkaisi välittömästi 32 prosenttia edeltävään kuukauteen verrattuna.

Ilmoitus

Moni on varmasti huomannut lähipiirissään tai sosiaalisessa mediassa lemmikkibuumin, joka alkoi pandemian alussa. Klarnan data vahvistaa, että suomalaiset ovat todella tuoneet koteihinsa tavallista enemmän nelijalkaisia ystäviä viime vuoden aikana ja sijoittaneet niiden hoitoon, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo tiedotteessa.

Klarnan datan mukaan lemmikkeihin liittyvät ostot poikkeavat aikansa puolesta muista ostoista. Nelijalkaisille ystäville ostetaan eniten sunnuntaisin ja erityisesti aamuvarhain kello 8-10 välillä.

Lemmikit, varsinkin koirat, vaativat huomiota heti aamusta myös viikonloppuisin, mikä voi selittää sunnuntaiaamun suosion shoppailulle. Esimerkiksi ulkoiluhetki viikonloppuaamuna voi paljastaa uuden virikkeen tai valjaiden tarpeen, Nyman arvioi.

Naiset shoppailevat lemmikeille kuusi kertaa useammin kuin miehet.

Maksujätti kertoo, että kaikkiaan lemmikkieläintuotteiden myynti kasvoi 56 prosenttia viime vuoden aikana.

 

Sätkivät kalat ovat nyt hitti

Lemmikkibuumi on huomattu myös Mustilla ja Mirrillä. Yhtiön E-commerce Manager Laura Kovero kertoo Klarnan tiedotteessa, että kuluneena vuotena ihmiset ovat panostaneet varsinkin lemmikkiravintoon sekä olosuhteiden mukaisiin tarvikkeisiin. Esimerkiksi talvipukeutumisesta on pidetty huolta. Eikä lemmikkimaailmakaan ole säästynyt trendeiltä, jotka luodaan yhä useammin sosiaalisessa mediassa.

Tällä hetkellä suosituimpia tuotteitamme on somessa huippusuosion saavuttanut kissan sätkivä kalalelu sekä koirien söpöt talvitossut ja takit. Myös laadukas lemmikkiruokinta on aina lähellä asiakkaidemme sydämiä, Laura Kovero kertoo.

Ilmoitus

Hän kertoo edelleen, etteivät lemmikkien omistajat ole unohtaneet kivijalkamyymälöitä, sillä esimerkiksi koirien talvivaatteet käydään edelleen mieluiten sovittamassa paikan päällä.

 

***

 

MaakuntaOstoindeksi (per henkilö) **
Suomi100
Kanta-Häme121
Pohjois-Karjala120
Lappi120
Etelä-Savo113
Pohjois-Savo109
Keski-Suomi109
Kymenlaakso108
Kainuu106
Satakunta104
Uusimaa102
Etelä-Pohjanmaa102
Etelä-Karjala101
Päijät-Häme97
Keski-Pohjanmaa96
Pohjois-Pohjanmaa96
Varsinais-Suomi88
Pirkanmaa86
Pohjanmaa82
Ahvenanmaa5

*Aikajaksolla tammikuu 2020–tammikuu 2021

(Lähde: Klarna)

Tilaa

Ethän ole unohtanut uutiskirjettämme Ehandeluutiset?

Kiitos!