Koronavuosi: Hintaoppaasta etsittiin pizzauuneja, pelikonsoleja ja airfryerejä

”Joka kolmas kuluttaa nyt verkkokaupoissa normaalia enemmän rahaa, ja elintarvikkeita ostaa verkosta jo neljännes suomalaisista.”

Joka kymmenes suomalainen ostaa verkosta viikottain, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuorein tutkimus. 28 prosenttia verkkoshoppailee joka kuukausi ja 33 prosenttia ostaa verkosta muutaman kerran puolen vuoden aikana.

Hintaoppaan eilen julkaistun tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat lisänneet myös rahankulutusta, sillä 87 prosenttia eli valtaosa vastaajista kertoo kuluttavansa nyt joko saman verran tai enemmän rahaa kuin normaalisti.

Ilmoitus

Kulunut vuosi on tuonut verkkokauppoihin myös sellaisia asiakkaita, jotka ostivat aikaisemmin ainoastaan kivijalkakaupoista. Kymmenen prosenttia tutkimuksen vastaajista on ostanut viimeisen 12 kuukauden aikana verkkokaupasta ensimmäistä kertaa. Mielenkiintoista on, että vaikka verkkokauppojen suosio on noussut kuluneen vuoden aikana ja liiasta liikkumisesta on varoiteltu, jopa 70 prosenttia suomalaisista tuntee edelleen olonsa erittäin tai melko turvalliseksi myös tehdessään ostoksia kivijalkakaupoissa tai ostoskeskuksissa, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Hintaoppaan kyselyn mukaan suomalaiset ostavat netin kautta pääasiassa vaatteita (51%), elektroniikkaa (41%) sekä kauneus- ja terveystuotteita (32%). Elintarvikkeiden verkkoshoppailu on kasvanut, sillä vielä keväällä ruokaostoksia netistä teki 20 prosenttia suomalaisista. Vastaava luku nyt on kasvanut 26 prosenttiin.

Muodin ja kauneustuotteiden osuus on pysynyt yllättävän korkeana ottaen huomioon sen, kuinka paljon normaali sosiaalinen kanssakäyminen töissä tai vapaa-ajalla on vähentynyt, Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Entä sitten koronavuoden voittajat ja häviävät? Hintaoppaan datan mukaan ne ovat tässä:

Kun katsotaan tuotekategorioita, koko vuoden voittajiin kuuluvat muun muassa pelikonsolit ja pelitarvikkeet, urheilu- ja vaellustarvikkeet, robotti-imurit, legot, remontointivälineet, kotiteatterijärjestelmät ja airfryerit. Koronapandemian kestolla ja eri vaiheilla on ollut selkeästi vaikutusta siihen, mitä suomalaiset ovat ostaneet missäkin kuussa. Viime vuoden huhtikuussa lautapelien suosio pomppasi lähes 800 prosenttia, syyskuussa seksilelujen haut nousivat 394 prosenttia ja joulukuussa alkoivat trendata edelleen jättisuosiossa olevat pizzauunit 312 prosentin kasvulla, Liisa Matinvesi-Bassett kertoo ja jatkaa:

Laskeneita tuotekategorioita ovat puolestaan olleet valokuvaus, fyysiset konsolipelit, dronet ja perinteiset kellot. Myös matkapuhelimien ja tablettien aiemmin voimakas kasvu tyssäsi koronavuonna.

 

Nyt panostetaan kotiteattereihin – popcornkoneet suosiossa

Hintaopas kertoo tiedotteessa, että tämän vuoden, 2021, trendejä ovat olleet hiihtäminen ja pulkkailu.

Ilmoitus

22 prosenttia tutkimuksen vastaajista oli käynyt hiihtämässä koronavuoden aikana, eli joka viides suomalainen. Buumi näkyy selvästi myös Hintaoppaan datassa, sillä tammi-helmikuussa hiihtovälineiden suosio kasvoi 101 prosenttia edellisen vuoden tammi-helmikuuhun verrattuna. Talvilelut, kuten pulkat, olivat puolestaan huimat 902 prosenttia suositumpia kuin vuoden 2020 vastaavana ajanjaksona, Matinvesi-Bassett kertoo.

Aikaa näyttää vierähtävän myös muihin harrastuksiin ja esimerkiksi 23 prosenttia on pelannut kuluneena vuonna konsolipelejä, 26 on tehnyt käsitöitä ja 22 prosenttia on pistänyt kodin remonttiin.

29 prosenttia on niin ikään ostanut uuden suoratoistopalvelun ja 12 prosenttia on sijoittanut uuteen televisioon. Maaliskuun aikana kotiteattereihin on panostettu entisestään.

Kotiteatteri-kaiutinjärjestelmät ovat nyt 87 prosenttia ja audiojärjestelmät 50 prosenttia viime vuoden maaliskuuta suositumpia. Lisäksi on hankittu paljon bilekaiuttimia ja kannettavia kaiuttimia. Kotiteatterikokemus viimeistellään popcorn-koneilla, joiden haut ovat lisääntyneet viime vuodesta peräti 233 prosentilla.

Tutkimus on tehty Bilendin Omnibus paneelissa ja siihen vastasi 1000 iältään 18-75-vuotiasta suomalaista.