Korona sai eläkeläiset verkkoshoppailemaan

Klarnan tuore tutkimus osoittaa, että eläkeläiset alkoivat shoppailemaan netissä tarvittavia asioita koronan myötä, mutta harva tuntee itsensä kotoisaksi onlinella.

Koronapandemia lisäsi selvästi eläkeikäisten kiinnostusta ostaa tarveasioita netistä, kuten ruoka- ja juomatuotteita. Lisäksi tilastoista voi päätellä, että liikkumisrajoitukset ovat lisänneet halua tehdä matkoja omalla autolla ja siihen on panostettu, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo Klarnan tiedotteessa.

Klarna teki kuitenkin aiemmin keväällä kyselyn, jonka mukaan - siitä huolimatta, että ikäihmiset ovat myös löytäneet netin - vain yksi kolmesta tuntee olonsa turvalliseksi verkkokaupoissa.

Ilmoitus

Kasvu on silti huomattu esimerkiksi Fiksuruoka.fi-verkkokaupassa.

Tämän vuoden aikana olemme nähneet suurta kasvua etenkin yli 65-vuotiaiden joukossa. Tämän ikäryhmän tekemien ostosten osuus kaikista tilauksista on kolminkertaistunut verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna, Fiksuruoka.fi:n markkinointijohtaja Riku Poutanen kertoo.

 

Halutaan oppia lisää

Klarnan tutkimuksen mukaan kolme neljästä eläkeläisestä haluaisi oppia lisää nettishoppailusta. Kuitenkin vain 13 prosenttia kertoo lisänneensä verkko-ostamista kevään aikana.

Tästä syystä Klarna lanseerasi vähän aikaa sitten Shoppaa seniorin kanssa -aloitteen, mikä rohkaisee vanhempia sukulaisia tekemään ostonsa verkossa. Aloitteessa ovat mukama monet suomalaiset tuotemerkit, kuten Dermosil, Finlayson, Fiksuruoka.fi, Novita ja Vallila.

Klarna kertoo tiedotteessa, että heidän yhteistyökumppaneistaan esimerkiksi juuri Finlayson ja Vallila ovat huomanneet kasvua vanhemman sukupolven ostoissa. Finlaysonin verkkomyynti ponkaisi keväällä 747 prosentin kasvuun ja myynti myös yli 65-vuotiaiden keskuudessa kasvoi. Myös kiinnostus tämän ikäluokan keskuudessa on kasvanut, yhtiöistä kerrotaan.

 

LUE MYÖS: Klarna tutki eläkeikään ehtineiden suhtautumista verkkokauppaan

 

Ilmoitus

Tuotekategoriat, joissa oli eniten kasvua yli 65-vuotiaiden keskuudessa helmi- ja elokuun välillä:

  1. Autoiluun liittyvät tuotteet
  2. Ruoka- ja juomatuotteet
  3. Kodinsisustukseen ja puutarhan hoitoon liittyvät tuotteet
  4. Korut ja asusteet
  5. Vapaa-aikaan, urheiluun ja harrastuksiin liittyvät tuotteet