”Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny”

Verkkokauppa ohittaa perinteisen myynnin viimeistään vuonna 2025, arvioi Vilkas Groupin Markku Korkiakoski.

Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo, että tilausmäärät kasvoivat viime vuonna 60 prosenttia. Vielä vuosina 2017-2019 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10 prosentin välillä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä 2020 tilausmäärät ponkaisivat lähes 80 prosentin kasvuun.

Vuosi on ollut kyllä uskomaton. Kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Iso kisa siirtyi verkkoon! Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski analysoi tiedotteessa.

Ilmoitus

Korkiakosken mukaan arvio on varovainen kompromissi tilausmäärien ja euromääräisen kasvun peruteella. Ohitus voi tulla aikaisemminkin.

Euroissakin kasvu oli viime vuonna 25 prosenttia, hän sanoo.

 

Matkahuolto samaa mieltä

Matkahuolto antaa itselleen kiitettävän arvosanan joulusesongista.

Kaiken kaikkiaan meni poikkeuksellisen hyvin. Kovan paineen keskellä meidän vahvuutemme oli todella laaja ja monipuolinen verkosto. Kun pakettivolyymi kasvoi yli kaikkien odotusten, noutopisteverkostomme hyvä skaalautuvuus venyi hienosti. Pelkillä pakettiautomaateilla tämä ruuhka ei olisi koskaan hoitunut, ne täyttyvät aivan liian helposti, Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola sanoo Vilkkaan tiedotteessa.

Matkahuollon tilastot vahvistavat Vilkkaan tiedot.

Kuljetimme juuri tuon 60% enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa, Jakola kertoo.

Matkahuollolle Vilkkaan arvio verkkokaupan valtakauteen siirtymisestä viimeistään neljän vuoden kulutta on jo tapahtuvan suunnittelun perusta.

Ilmoitus

Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen! Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen, Janne Jakola sanoo.

Matkahuolto on myös varma siitä, että heillä pystytään vastaamaan tähän muutokseen.

Kyllä. Pystymme skaalaamaan tarvittaessa todella paljon jo nyt. Siitä ovat todisteina niin tuore joulusesonki, viime huhtikuun koronapiikki pakettikaupassa kuin postilakon aikainen pakettiruuhkakin joulusesonkina 2019, hän jatkaa.

Samalla kilpailu kiristää verkkokaupan logistiikkaa.

Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista, Janne Jakola toteaa ja muistuttaa:

Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut, kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa-vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä.

 

Kaupasta tulee uusi standardisana

Vilkas Group, joka on yli 2000 verkkokauppiaan alustatoimittaja, arvioi dominanssin vaikutukset tätäkin laajemmiksi.

Ennustimme jo keväällä verkkokauppaan miljardiluokan kasvua. Se on nyt toteutunut tosiasia. Kun kaupan murros nyt vain kiihtyy, esimerkiksi kauppakiinteistöjen omistajien täytyy miettiä kuinka toimia. Perinteisen kaupan täytyy ottaa suuria loikkia verkkoon, liiketoimintamallien pitää kehittyä ja sopeutua. Verkkokaupan maksuoperaattoreilla on hirmuinen kisa meneillään, mistä kertoo Checkout Finlandin siirtyminen juuri Netsin omistukseen, Markku Korkiakoski sanoo ja muistuttaa samalla Amazonista, jonka tuloon on syytä varautua.

Matkahuollon Janne Jakola uskaltaa myös ennustaa, että pitkällä tähtäimellä ei enää jakseta puhua verkkokaupasta vaan uuden standardin myötä puhutaan vain kaupasta, josta leijonanosa tapahtuu nyt verkossa.

Tilaa

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Kiitos!