Korona: ”Muutaman viikon jälkeen myynti lähtikin nousuun”

”Meillä on se onni, että täysin kotimainen kodinsisustusvalikoimamme sopii tähänkin vaikeaan tilanteeseen hyvin.”

Korona vaikuttaa kaikkien arkeen – enemmän tai vähemmän. Viime vuoden lopulla Ehandel kirjoitti Made in Finland Shopista, joka oli juuri lanseeraamassa Euroopan markkinoille.

Made in Finland Shop myy nimensä mukaisesti suomalaista ja tarkemmin sanottuna kotimaisia huonekaluja ja kodinsisustusta.

Ilmoitus

Made in Finland Shop aloitti Suomessa vuonna 2018. Se on huonekalujen markkinapaikka, jonne valmistajat voivat laittaa tuotteensa provisiota vastaan myyntiin.

Verkkokaupan tunnettuus on isosti kasvussa, aktiivinen somenäkyvyys ja hakukoneoptimointi ovat tuoneet tulosta, Tomas Nordström, 26, kertoo.

Nuoresta iästään huolimatta hän toiminut yrittäjänä jo pitkään.

 

"Enemmän huolissaan suomalaisista valmistajista"

Kun koronan vaikutukset alkoivat näkyä maaliskuun aikana, Made in Finland Shopin matkaan hyppäsi siitä huolimatta seitsemän uutta merkkiä. Tällä hetkellä liikkeestä löytyy yli 40 valmistajan tuotteita.

Suomalainen design menee maailmalla eikä yhtiö ole erityisemmin mainostanut liikettään eurooppalaisilla markkinoilla.

Myynti Eurooppaan on lähtenyt todella positiivisesti. Ihmiset löytävät verkkokaupan, vaikka emme ole vielä lähteneet mainostamaan sitä merkittävästi. Euroopasta tulee jo tuhansien eurojen liikevaihtoa ja useita tilauksia viikossa, verkkokaupan perustaja ja toimitusjohtaja Tomas Nordström kertoo Ehandelille.

Aluksi korona näkyi myös Made in Finland Shopin myynnissä, mutta kun ihmiset alkoivat jossain määrin rauhoittua, tilanne kääntyi positiiviseen suuntaan.

Ilmoitus

Korona vaikutti varsinkin ensimmäisten viikkojen aikana niin, että asiakkaat jättivät ostopäätökset myöhemmäksi. Kuitenkin meillä on se onni, että täysin kotimainen kodinsisustusvalikoimamme sopii tähänkin vaikeaan tilanteeseen hyvin. Ihmiset haluavat ostaa aidosti kotimaisia tuotteita ja parantaa tilannettaan kotonaan työtuoleilla, puutarhakeinuilla ja sisustuksella sekä tukea suomalaisia yrittäjiä. Muutaman viikon jälkeen myynti lähtikin nousuun, Nordström sanoo.

Hän kertoo, että korona aiheuttaa silti vilunväristyksiä, paitsi oman yrityksen puolesta, myös siksi, että monet suomalaiset valmistajat eivät ole varautuneet tilanteisiin.

Pienillä yrittäjillä ei useinkaan ole omaa verkkokauppaa, kun sitä ei ole nähty tarpeelliseksi tai siihen ei ole ollut resursseja.

 

Tärkeä vastuullisuus

Viime vuoden Black Fridayna Made in Finland Shop aloitti myös vuoden pituisen puunistutuskampanjan. Se on jonkilainen vastalause kulutushysterialle ja liike haluaa kantaa oman kortensa kekoon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Made in Finland Shop istuttaa jokaisesta tehdystä tilauksesta puun Suomeen tasatakseen hiilidioksipäästöjä.

Miten se kampanja on otettu vastaan?

Puunistutuskampanjasta ovat tykänneet niin asiakkaat kuin vaikuttajat. Olemme saaneet sillä laajasti näkyvyyttä ja se on vaikuttanut asiakkaiden ostopäätöksiin. Voin suositella istutapuita.fi:tä jokaiselle. Todella hyvin toimii, Tomas Nordström sanoo.

 

LUE MYÖS: Made in Finland Shop lanseeraa Euroopassa