”Korona käy nyt käsi kädessä digitalisaation kanssa”

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60 prosentin koronapiikin maaliskuussa. - Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu, indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski arvioi.

Vilkas Group on julkaissut verkkokauppaindeksin, joka kertoo verkkokaupan tilausmäärien kasvaneen maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla jopa 60 prosenttia.

Vilkkaan verkkokauppaindeksi perustuu noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin.

Ilmoitus

Ensimmäisen kvartaalin tulokset kertovat ainutlaatuisesta piikistä tilausmäärissä maaliskuun lopulla. Kyllä tämä kertoo valtavasta muutoksesta kuluttajakäyttäytymisessä. Korona käy nyt käsi kädessä digitalisaation kanssa, Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski kertoo yhtiön tiedotteessa.

Verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien nousseen, mutta euromäärät eivät silti seuraa perässä. Ihmiset varautuvat nimittäin hankkimaan kaikken tarpeellisimpia tavaroita samalla kun muut ostot jäävät vähemmälle. Olennaista Vilkkaan mukaan kuitenkin on se, että kuluttajat siirtyvät nyt joukoittain verkkoon.

Ihan mahdotonta arvioida kuinka suuri loikka lopulta on, mutta jo 20 prosentin kasvu verkkokaupan arvossa tuottaisi miljardikasvun. Kun kuluttajat nyt tottuvat verkkotilauksiin, niin kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu. Ja tämä ei vielä sisällä esimerkiksi ravintoloiden verkkokaupan räjähdysmäistä kasvua, Korkiakoski ennakoi.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää arvokkaana sitä, että muutoksesta on näin reaaliaikaista tietoa.

Koronan aiheuttama poikkeustila varmasti kaikkiaan nopeuttaa verkkokaupan kasvua. Kriisit yleensäkin nopeuttavat muutoksia. Kun korona nyt opettaa kauppiaat ja kuluttajat verkkoon ja kaupan muutenkin digitalisaatioon, niin vaikutuksessa verkkokauppaan tulee olemaan paljon pysyvää, Kangasharju arvioi.

Arviota tukee indeksin kertoma verkkokaupan euromääräinen kasvu viiden viime vuoden aikana yli 230 prosentilla.

Kaupan liiton arvion mukaan vähittäiskaupan arvo verkossa oli Suomessa 4,5 miljardia euroa viime vuonna. Arviota haittaa kuitenkin puutteelliset tiedot ulkomaisista verkkokaupoista.

Ilmoitus