Korona ei näy urheilukaupassa – muotikauppa elpyy hitaammin

Urheilukauppa kasvoi tammi-elokuussa 13,4 prosenttia viime vuodesta ja on yli 5 prosenttia pandemiaa edeltävistä vuosista korkeammalla.

Muoti- ja urheilukauppa ry raportoi tänään alkuvuoden tilannetta alansa kohdalla. Urheilukauppa on toipunut pandemiasta ja siltä osin menee jopa paremmin kuin tätä ennen. Muotikaupan osalta toipuminen on ollut hitaampaa. Muotikauppa kasvoi tammi-maaliskuun aikana 8,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mutta ala laahaa edelleen melkein viidenneksen koronaa edeltäneestä ajasta.

Muoti- ja urheilukauppa ry kertoo, että pandemian aikana pukeutumisen verkkokauppa polkaisi ylöspäin, mutta suurin muutos tapahtui siinä, että toimijoiden välillä tapahtui loikka muotikaupoista urheilukauppoihin. Erityisesti kenkäkauppa siirtyi urheilukauppojen puolelle.

Ilmoitus

Urheilukauppa on kotoiluajan voittajia, koska se on vastannut lisääntyneisiin harrastusajan tarpeisiin ja rennon muodin nousuun. Pyöräilyn ja muun välinekaupan lisäksi urheilukauppojen vaatemyynti on jatkanut kasvuaan, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää sanoo tiedotteessa.

Muotikauppa on edelleen 19 prosenttia ns normaalivuosia alempana.

Vain verkkokauppa ottaa edelleen kaulaa kivijalkakauppaan verrattuna. Varsinkin Suomen sisäinen verkkomyynti on edelleen pirteässä kasvussa, Kankaanpää kertoo.

Verkkomyynti kasvoi vaatemyynnin osalta 150 prosenttia tammi-elokuun aikana ja 25 prosenttia myös viime vuoteen verrattuna.

Verkko-ostoksissa varsinainen loikka tapahtui viime vuonna. Muodin verkkokauppa muista EU-maista kasvoi vuoden alusta 12 prosenttia, mutta urheilun laski 8,2 prosenttia, Kankaanpää tarkentaa.

 

Laukkukauppa suuri häviäjä

Korona lisäsi kotoilua merkittävästi ja tuotealue, jota pandemia ei nujertanut on kodintekstiilit. Niiden osalta kasvua on ollut 11 prosenttia normaalivuoteen verrattuna. 

Niin ikään lasten vaatteiden kauppa on noussut koronaa edeltävälle tasolle.

Ilmoitus

Yksi suurimmista häviäjistä on sen sijaan laukkukauppa, joka on romahtanut muun muassa matkustusrajoitusten myötä 41 prosenttia normaalivuoteen verrattuna.

Osa kauppakeskuksista kärsii edelleen etätyösuositusten jatkumisesta ja turistien puuttumisesta. Surkein tilanne on kaupunkikeskustoissa, Muoti- ja urheilukauppa ry kertoo.

Suomalaiset ja muotikaupat odottavat syksyn tilaisuuksia ja vapaata liikkumista poikkeuksellisen innokkaasti, minkä odotetaan tuovan kasvusysäyksen loppuvuoteen ja jo alkaneeseen syyssesonkiin. Tärkeä signaali alan toipumiselle olisi ilmoittaa selkeä päivä, jolloin etätyö ja rajoitukset lopetetaan. Vasta työpaikoille palatessaan ihmiset huomaavat, että duunivaatteet taitavat olla jo aika päivittää. Tuleviin pikkujouluihinkin todennäköisesti panostetaan poikkeuksellisesti, ennustaa Kankaanpää.