Korona digitalisoi myös pitsamarkkinat

”Ravintolatilaa tarvitaan tulevaisuudessa vähemmän” arvioi Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Korona on muuttanut kuluttajakäytöstä ja se vaikuttaa myös pitserioihin.

Tuotteet liikkuvat enemmän kuin ihmiset. Ennen koronaa digin osuus oli liikevaihdosta alle 20 prosenttia, kun se huhtikuun alussa pahimpaan korona-aikaan nousi 55 prosenttiin. Kesäkuun alun jälkeen luku on ollut 40 prosentissa. Paluuta entiseen ei enää ole, Tervanen sanoo.

Ilmoitus

Kotipizza kertoo Suomen Asiakastieto Oy:n laatimassa tiedotteessa, että ostokäyttäytymisen trendi on ollut seurattavissa Yhdysvalloista, jossa esimerkiksi Starbrucksin kahvilat ovat nyt alkaneet panostaa mobiilitilaamiseen ja -maksuihin. Kahviloista muotoutuu samalla vain odotustiloja.

Odottamisesta pitää tehdä hauskaa ja tilat muistuttavat jatkossa lentokentiltä tuttuja loungeja, Tervanen arvioi.

Jatkossa Kotipizza aikoo kiinnittää enemmän huomiota myös kierrätykseen ja jätteiden huoltoon, minkä lisäksi he harkitsevasta sähköautoihin siirtymistä.

Kotipitsalla on Suomessa noin 300 ravintolaa.