Kolmannen osapuolen evästeet poistuu – leijonanosa mainostajista ilman korvaavaa ratkaisua

Adform toteutti Dynatan kanssa kansainvälisen tutkimuksen, johon osallistui yli 1000 markkinoinnin ammattilaista.

Vastaajia oli myös Suomesta ja kaikki viittaa siihen, että haasteita on tiedossa, mikäli markkinoijat eivät ala valmistautua kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen jo nyt.

Tutkimustulosten tulisi herättää ne markkinoijat ja yritykset, jotka eivät vielä ole valmistautuneet tulevaisuuteen ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Tämä on asia, jota jokaisen markkinointijohtajan tulisi priorisoida tulevana vuonna. Evästeiden poistuminen tulee vaikuttamaan mainonnan tehon mittaamiseen, kohdentamiseen ja lopulta myös myyntiin. Muutokseen, jossa myös suositusta Chrome-selaimesta poistuu kolmansien osapuolten evästeiden tuki, on aikaa enää reilu vuosi. Kuitenkin vasta 22 prosentilla suomalaismainostajista on tutkimuksemme mukaan olemassa oleva ratkaisu muutosta silmällä pitäen. Viimeistään nyt markkinointipäättäjien tulisikin laatia ensimmäisten osapuolten evästeisiin perustuva strategia, mainonnan teknologiayritys Adformin Suomen maajohtaja Jan Ketonen sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Tutkimuksen mukaan 59 prosenttia vastaajista kokee, että läpinäkyvyyden puute on tällä hetkellä haaste. Suomessa 34 prosenttia markkinoijista toivoisi niin ikään nykyistä parempaa datan omistajuutta ja kontrollia.

Tutkimuksemme perusteella kotimaiset mainostajat arvostavat kansainvälisestikin verrattuna korkealle sitä, että he voivat luottaa mainonnan ratkaisujen toimittajaan sekä datan ja ostoputken läpinäkyvyyteen. Toisin sanoen mainostajat haluavat nähdä luotettavasti, miten mainosbudjetit jakautuvat media-, teknologia- ja datakustannusten välillä. Näin ollen datalähteiden läpinäkyvyys ja datan omistajuus nousevat yrityksissä entistäkin tärkeämmäksi, Jan Ketonen sanoo.