Klarnan tutkimus: Verkkarivuosi – nyt odotetaan jo parempaa pukeutumista

Maksujätti Klarna selvitti miten pandemia on vaikuttanut pukeutustrendeihin ja ostokäyttäytymiseen.

Tutkimukseen vastasi 15 000 kuluttajaa kansainvälisesti ja suomalaisia heistä oli 1090. Suomalaisten osalta paljastuu esimerkiksi se, että nyt panostetaan mukavalta tuntuvaan juhla- ja toimistopukeutumiseen. Yhtäältä suomalaiset miehet ovat tulleet entistä muotitietoisemmiksi.
Etätyöskentely verkkareineen on jo tullut monille tutuksi. Klarnan tutkimuksesta selviää, että monet odottavat kuitenkin etätyön jälkeistä muotia ja pukeutumismahdollisuuksia. Leijonanosa suomalaisista, 58 prosenttia, uskoo pukeutuvansa jatkossa juhlavamin kuin ennen pandemiaa ja 20 prosenttia aikoo testata uusia tyylejä.
Klarnan oma ostodata tukee tätä ja suomalaisten osalta näkyy, että ostoskoreihin on klikattu varsinkin bleisereitä, aurinkolaseja ja pellavamekkoja. Esimerkiksi bleisereitä on hankittu 180 prosenttia enemmän kuin muita vaatteita alkuvuoteen verrattuna. Pellavamekkojen myynti on harpannut 521 prosenttia. Kyselyyn vastanneet raportoivat niin ikään, että ostoslistan kärjestä löytyy tällä hetkellä kenkiä ja kesävaatteita.

Kivaan asuun pukeutuminen on piristysruiske mielelle. Tämän takia vaatevalinnat ovat ensimmäinen askel kohti normaalimpaa elämää. Uskon, että alamme priorisoida asun vaikutusta omaan mielialaan sen sijaan, että miettisimme miltä näytämme muiden silmissä, tunnettu ruotsalainen muotiguru ja Klarnan muotijohtaja Emilia de Poret sanoo maksujätin tiedotteessa.

Ilmoitus

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisten suosikkiasu pandemian aikana on ollut verkkarit ja ulkoiluvaatteet. Sama linja on naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa, kun taas Isossa-Britanniassa ei tämän tutkimuksen valossa ole vaivauduttu vaihtamaan vaatteita laisinkaan ja korona-ajan uniformu on ollut rento ja miksei verkkareiden vertainen pyjama.

26 prosenttia suomalaisista aikoo käyttää jatkossa mukavampia vaatteita toimistolla.

 

Muotitietoiset suomalaismiehet jyräävät läntisen naapurin

Pandemian jälkeen muotitietoisuus on nostanut, ainakin tämän tutkimuksen mukaan, päätään suomalaismiesten keskuudessa, joista 72 ilmoittaa olevansa jokseenkin tai hyvin kiinnostuneita muodista, kun naapurimaassa Ruotsissa luku oli vain 67 prosenttia. Suomalaiset miehet aikovat myös jatkossa leikkiä kuvioiden ja värien kanssa miltei kaksi kertaa enemmän kuin suomalaiset naiset.

Usein on vertailtu suomalaisten ja ruotsalaisten tyylitajua, mutta nyt näyttää siltä, että ruotsalaiset miehet saavat suomalaisista kovan haastajan, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo.

 

Muotiodotukset tälle vuodelle

Naisista 39 prosenttia kaipaa legginsejä, kun miehistä vain 12 prosenttia haluaisi nähdä tämän vaatekappaleen paluun. Muita vaatetrendejä, joita haikaillaan takaisin ovat muun muassa kimaltelevat discopuvut, neonvärit ja löysät housut.
Kansainvälisesti 23 prosenttia uskoo, että kesän hitti ovat löysät housut.

Klarnan ostodatatutkimuksessa oli mukana yli 200 000 kansainvälistä verkkokauppaa ja Suomesta 10 000 verkkokauppaa.

Ilmoitus

 

***

Joitakin nosteita Klarnan kyselytutkimuksesta

Tärkein vaatekappale pandemian aikana:
Suomi: verkkarit (30%)
Ruotsi: verkkarit (43%)
Norja: ulkoiluvaatteet (31%)
USA: paita (28%)
UK: yöpuku (27%)

Onko pandemia vaikuttanut muodin ostohalukkuuteen – ja jos joo, miten:
Suomi: ostan enemmän (7%), ostan vähemmän (19%), ostan eri tuotteita (18%), ei vaikutusta (48%),
on vaikuttanut muusta syystä (3%), en tiedä (5%)
Ruotsi: ostan enemmän (14%), ostan vähemmän (26%), ostan eri tuotteita (12%), ei vaikutusta
(37%), on vaikuttanut muusta syystä (6%), en tiedä (7%)
Norja: ostan enemmän (17%), ostan vähemmän (21%), ostan eri tuotteita (21%), ei vaikutusta (31%),
on vaikuttanut muusta syystä (3%), en tiedä (8%)
USA: ostan enemmän (23%), ostan vähemmän (19%), ostan eri tuotteita (17%), ei vaikutusta (34%),
on vaikuttanut muusta syystä (2%), en tiedä (6%)
UK: ostan enemmän (19%), ostan vähemmän (21%), ostan eri tuotteita (20%), ei vaikutusta (32%), on
vaikuttanut muusta syystä (2%), en tiedä (6%)

Onko sinusta tullut ympäristöystävällisempi shoppailija verrattuna aikaan ennen pandemiaa?
Kyllä, ostan vähemmän (18%)
Kyllä, ostan vastuullisempia brändejä (18%)
Kyllä, päivitän enemmän jo olemassaolevia vaatteitani (11%)
Kyllä, ostan enemmän second-handia (10%)
Kyllä, muu syy (1%)
Ei (33%)
En tiedä (10%)

Mitä on ostoslistalla juuri nyt:
Suomi: kengät (32 %), kevyet kesävaatteet (29%), farkut ja paita (24%), alusvaatteet (21%)
Ruotsi: kevyet kesävaatteet (25%), kengät (24%), farkut ja paita (21%), urheiluvaatteet (17%)
Norja: kevyet kesävaatteet (28%) ja kengät (28%), urheiluvaatteet (22%), farkut ja paita (21%)
USA: kengät (28%), kevyet kesävaatteet (22%) ja farkut ja paita (22%), urheiluvaatteet (16%)
UK: kengät (22%), kevyet kesävaatteet (21%) ja farkut ja paita (21%), urheiluvaatteet (15%)

Mitä maailmalla ennustetaan kesän 2021 trendiksi:
Suomi: värikkäät vaatteet (36%), löysät housut (17%), nahka (16%), pitsi (16%) ja isot korut (16%)
Ruotsi: värikkäät vaatteet (33%), löysät housut (16%) ja artesaanivaatteet (16%)
Australia: neulotut vaatteet (23%), liivit (21%), kerrokset (19%)
Itävalta: löysät housut (35%), värikkäät vaatteet (29%), sisäänrakennetut stringit housuissa tai
hameessa (18%)
Saksa: värikkäät vaatteet (36%), löysät housut (17%), second skin -topit (15%)
Ranska: värikkäät vaatteet (39%), löysät housut (18%), pitsi (18%)
Italia: värikkäät vaatteet (42%), löysät housut (25%), artesaanivaatteet (18%)

Nämä vaatteet trendasivat keväällä 2021 (tammi-toukokuu):
Suomi: pellavamekko (+114%), pellavahousut (+99%), aurinkolasit (+69%), joustava bleiseri (+44%)
Ruotsi: pellavamekko (+571%), pellavahousut (+210%), aurinkolasit (+43%)
USA: pellavamekko (+137%), pellavahousut (+112%), trikoomekko (+72%)
UK: pellavamekko (+263%), aurinkolasit (+223%), pellavahousut (+164%)

Näiden myynti laski keväällä 2021 (tammi-toukokuu):
Suomi: maskit (-18%), tohvelit (-16%), matalat housut (-16%), pyjamat (-15%)
Ruotsi: maskit (-23%), joustava bleiseri (-19%), trikoomekko (-16%), ulkoiluvaatteet (-13%)
USA: tohvelit (-17%), verkkarit (-13%), ulkoiluvaatteet (-12%)
UK: tohvelit (-17%), pyjamat (-13%), verkkarit (-12%)

Näitä muotitrendejä ruotsalaiset miehet kaipaavat:
1. Diskopuvut (20%)
2. Löysät housut (19%)
3. Neonvärit (17%)

Näitä muotitrendejä suomalaiset miehet kaipaavat:
1. Neonvärit (18%)
2. Löysät housut (17%)
3. Matalat housut (15%)

Näitä muotitrendejä ruotsalaiset naiset kaipaavat:
1. Legginsit (32%)
2. Löysät housut (23%)
3. Neonvärit (18%)

Näitä muotitrendejä suomalaiset naiset kaipaavat:
1. Leggingsit (39%)
2. Business chic (16%)
3. Neonvärit (16%)

Tämän muotivuosikymmenen suomalaiset miehet haluaisivat takaisin:
1. Techno 90s (25%)
2. Grunge / rock’n’roll 90/2000-luku (23%)
3. Epic 80s (19%)

Tämän muotivuosikymmenen suomalaiset naiset haluaisivat takaisin:
1. Ei mikään edellä mainituista, pidän nykyisestä muotivuosikymmenestämme (21%)
2. Grunge / rock’n’roll 90/2000-luku (20%)
3. Ei mikään edellä mainituista, odotan innolla mitä on tulosta (19%)
(Lähde: Klarna)