Klarnan tutkimus: Kuluttajat eivät ymmärrä ostojensa kokonaiskustannuksia

Ylimääräiset kulut ja turhat kustannukset pois.

Ehandel on kirjoittanut viime aikoina runsaasti maksuyhtiö Klarnan uusista tuulista. Ruotsalaispankki ilmoitti vähän aikaa sitten poistavansa muun muassa aloitus- ja käsittelykulut. Samalla poistui niin ikään maksujen viivästyskorot ja laskun perinteinen 14 päivän maksuaika muutettiin 30 päivään, mikä on paremmin linjassa kuluttajien palkkapäivän kanssa.

Maksuyhtiön YouGov:lla teettämä tutkimus osoittaa, että esimerkiksi suomalaiset käyttävät luottoa ostoksiinsa ymmärtämättä kokonaiskustannuksia.

Ilmoitus

Tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista, 48 prosenttia, ei ymmärrä nimelliskoron ja todellisen koron eroa. Samalla vain 34 prosenttia oli sitä mieltä, että pankit ja luottoalan yritykset viestivät avoimesti ja rehellisesti maksuratkaisujensa käytön todellisista kustannuksista.

Esimerkkinä Klarna kertoo, että monet pohjoismaiset luottomarkkina-alan toimijat houkuttavat asiakkaita matalilla koroilla, mutta siihen liitetään monesti erilaisia kuluja, kuten aloitus- ja käsittelymaksuja. Erilaiset maksut, jotka laitetaan koron päälle tekevät kokonaiskulujen hahmottamisesta vaikeaa.

Yhtiö haluaa olla suunnannäyttäjä omien muutostensa myötä.

Läpinäkyvyyden pitäisi olla luottoalan ytimessä, mutta valitettavasti kulutusluottojen ja osamaksujen kulut ovat harvoin selkeät. Haluamme asettaa alalle uuden vastuullisemman standardin, ja tämän takia uudistamme omia maksutapojamme muun muassa poistamalla digitalisoitumisen myötä turhaksi jääneet, kuluttajalle aiheutuvat ylimääräiset ja monimutkaiset maksut, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz kertoo.

Klarna äskettäin tehty muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttajat, jotka ostavat luotolla, maksavat vain ennalta asetetun koron. Summaan ei lisätä mitään odottamatonta, mikä lisää luottamusta puolin ja toisin.

Läpinäkyvyys asiakkaitamme kohtaan on meille erittäin tärkeää. Olemme iloisia siitä, että voimme nyt tarjota Klarnan kanssa entistä selkeämpiä ja vastuullisempia maksuehtoja asiakkaillemme, Reiman Senior Ecommerce Manager Linda Vainio sanoo Klarnan tiedotteessa.

 

”Tiedon puutetta käytetään hyväksi”

Klarna on luonut pohjan läpinäkyvyydelle laajan pohjoismaista luottomarkkinaa kartoittavan selvityksen avulla.

Ilmoitus

Tämän muutoksen myötä erämaksumme eroaa monien muiden maksupalvelutarjoajien tarjonnasta. Toivomme tietysti, että muutkin toimijat seuraavat esimerkkiämme ja että läpinäkyvistä ja vastuullisista luotoista tulisi standardi. On huolestuttavaa nähdä kuinka moni kuluttaja ei ymmärrä ostostensa todellista hintaa ja että tätä tiedon puutetta käytetään hyväksi, Jacob Segercrantz sanoo.

Muutoksien lisäksi Klarna on avannut vastikään myös Suomessa läpinäkyvyyttä ja tietoa jakavan Wikipink-nimisen verkkosivun.

 

LUE MYÖS: Klarnan toimitusjohtaja: ”Meistä ei tule ruotsalainen Amazon”

 

LUE MYÖS: Klarna poistaa turhat maksut: ”Tavoitteena asettaa koko luottoalalle uusi standardi”

 

LUE MYÖS: Klarna tuplasi laskujen maksuajan: ”Muistutuslaskujen määrä väheni kolmanneksella”