Klarnan selvitys: Yli 56-vuotiaat verkkokaupan nopeimmin kasvava asiakasryhmä Suomessa

Klarna selvitti suomalaisten verkkoshoppailua. Viikonpäivistä sunnuntai-ilta kello 21-22 välillä on verkkokauppiaan kassamagneetti.

 

Ilmoitus

Vastikään julkaistun Klarnan selvityksen mukaan Suomen digitaalisimmat kuluttajat löytyvät Uudeltamaalta. Naiset tekevät enemmän verkko-ostoksia ja käyttävät netissä shoppailuun enemmän rahaa, vaikka miesten kertaostosten keskimääräinen arvo olikin 31 % suurempi. Samalla yli 56-vuotiaat ovat verkkokaupan nopeimmin kasvava ryhmä Suomessa.

Suomessa naiset tekevät 71 prosenttia kaikista verkko-ostoksista ja käyttävät 64 prosenttia verkkokauppaan suuntautuvasta rahamäärästä.

Eniten rahaa käyttävät 18-35-vuotiaat - 45 prosenttia kokonaismäärästä. Vähiten rahaa verkkokauppaan käyttävät yli 56-vuotiaat, mutta samalla juuri tämä ryhmä on nopeimmin kasvava asiakasryhmä verkkokaupassa.

- Tutkimuksemme nuorin kuluttajaryhmä, 18–35-vuotiaat, käyttää eniten rahaa verkossa ja shoppailisi vain netissä, jos joutuisi valitsemaan. Yli 56-vuotiaiden ikäryhmän verkkoshoppailu taas kasvaa nopeimmin. He myös haluavat mieluummin ostaa tarvitsemansa nopeasti tarkan harkinnan sijaan. Kotiinkuljetusten yleistyessä uskon, että yhä useammat tiiviisti asutuilla alueilla asuvat haluavat klikata tuotteet suoraan kotiinsa ostoskeskuksessa käymisen sijaan. Myös vanhemman ikäpolven verkkoshoppailu kasvaa jatkossa, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveka Söderbäck sanoo yrityksen tiedotteessa.

 

 

Eniten asukasta kohden
nettishoppaillaan pitkien välimatkojen Lapissa ja Pohjanmaalla

Klarna vertasi myyntitilastojaan Suomen maakuntien ja kuntien asukaslukuihin tammi- ja kesäkuun aikana tänä vuonna.

Nopeiten verkkokauppa kasvaa Uudellamaalla. Keskimääräistä suurempaa kasvu on myös Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Ilmoitus

Kertaostosten määrä on sen sijaan suurin Lapissa. Eniten rahaa nettishoppailuun käytetään Lapissa ja Pohjanmaalla. Kuntatasolla verkko-ostosten määrä on kasvanut erityisesti Muoniossa ja Enontekiöllä.

Ahvenanmaalla verkkokaupan kasvu on sen sijaan kaikilla mittareilla muuta maata jäljessä.

- Verkkokauppa kasvaa tasaisesti koko Suomessa. Tiivisti asutulla Uudellamaalla verkkokaupan kasvu on nopeinta. Uudenmaan suuret kaupungit erottavat sen muista maakunnista, sillä muun Suomen isojen kaupunkien nettimyynnin kasvu on Suomen keskiarvoa hitaampaa. Useimpien maakuntien kasvuvauhti on 10 prosentin sisällä koko maan keskiarvosta, tosin Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla verkkokaupan kasvu on huomattavasti hitaampaa. Tämä selittyy mahdollisesti Ruotsista tehtävillä ostoksilla, Klarnan Suomen maajohtaja Jani Tyyni kertoo.

 

Loppuviikkoa kohden
ostoa harkitaan

Selvityksen mukaan netissä ostellaan niin arkisin kuin viikonloppuisin, mutta Klarnan tilastojen mukaan lauantai-iltaisin kauppa käy nihkeämmin kuin sunnuntaisin.

- Myös Suomessa on koko ajan yleisempää, että kuluttajat käyvät ensin kivijalkakaupoissa ja verkossa tutustumassa tuotteisiin ja ostavat ne myöhemmin. Tämä käyttäytymismalli korostuu viikonloppuisin. Verkkomyynti laskee loppuviikkoa kohden ja kasvaa sunnuntaisin. Monet käyttävät aikaa tutustuakseen tarkasti vaihtoehtoihin ja tekevät sitten ostoksen kodin rauhassa sunnuntai-illalla, erityisesti iltayhdeksän ja kymmenen välillä, joka on Suomessa viikon suosituin ajankohta ostoksien tekemiseen. Tämä osoittaa, miten tärkeää on tarjota saumaton ostokokemus kivijalan ja verkkokaupan välillä, varmistaa henkilökohtainen ostokokemus ja olla saatavilla, kun asiakkaat haluavat tutustua tuotteisiin, hakea inspiraatiota ja tehdä ostoksia, kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveka Söderbäck sanoo Klarnan lehdistötiedotteessa.