Maksujätti Klarna julkaisi torstaina suuren 17 eri markkinalla tehdyn kyselyn, jossa otettiin pulssi ihmisten ostosuunnitelmista vuoden suurimman sesongin, Black Fridayn ja joulukaupan edellä. Mukana tutkimuksessa on myös reilut tuhat suomalaista.
Ehandel kysyi tutkimuksen tuloksista sekä pankin viime aikoina tekemistä muutoksista Klarna Suomen maajohtajalta Jacob Segercrantzilta.
Oliko tutkimuksen tuloksissa jotain yllättävää?
Suomessa ja kaikkialla Pohjoismaissa on lähdetty tänä vuonna ennätyksellisen aikaisin varautumaan joulusesonkiin, mikä voi johtua koronapandemian aikaisista toimitusvaikeuksista ja siitä, että moni haluaa nyt varmistaa, että paketit saapuvat varmasti ajallaan. Me suomalaiset olemme myös pragmaattisia ja suunnitelmallisia rahankäyttäjiä, joten moni varmasti etsii parhaita tarjouksia isompiin hankintoihin hyvissä ajoin. Oli myös yllättävää nähdä, kuinka moni suomalainen kautta ikäryhmien hakee inspiraatiota lahjahankintoihin sosiaalisesta mediasta.
Klarna kertoi aiemmin syksyllä muuttavansa maksuehtojaan vastuullisempaan suuntaan vaihtamalla esimerkiksi perinteisen 14 päivän maksuajan 30 päivään. Lisääkö se ihmisten ostohalukkuutta? Klarna Suomen maajohtajan mukaan kuluttajien tyytyväisyys lisää asiakasuskollisuutta ja siten myös kaupankäyntiä.
Meidän ensisijainen tavoite uudistuksille oli asettaa uusi, vastuullisempi standardi verkko-ostamiselle kumppaneidemme kanssa. Uskomme, että tarjoamalla kauppiaille vastuullisempia maksutapoja kasvattaa se myös kuluttajien tyytyväisyyttä, lisää asiakasuskollisuutta ja näin myös kaupankäyntiä.
Klarnan asiakkaista miltei kaikki maksavat heti tai 30 päivän laskulla ja tähän on tuskin odotettavissa muutoksia.
Kun katsotaan Klarnan omia maksutapoja, niin 91 % ostoksissa asiakas valitsee ilmaisen maksutavan, eli joko suoran verkkopankkimaksun tai Klarnan ilmaisen 30 päivän laskun. Viime vuoden Black Weekin ja jouluostoskauden aikana emme nähneet mitään muutosta maksutapojen välillä. Emme odota myöskään tänä vuonna suurta muutosta tähän – suomalaiset tykkäävät maksaa joko heti tai ilmaisella laskulla, enkä usko, että tekemämme palvelumuutokset muuttavat tätä. Palvelumuutosten tarkoituksena oli tarjota asiakkaillemme reilumpia ja läpinäkyvämpiä tapoja maksaa, ei kannustaa heitä käyttämään enemmän aikaa maksamiseen.
Yhtäältä kuluttaminen on tapetilla ja tuleva ostossesonki saattaa kasvattaa monien hiilijalanjälkeä. Maksujätti oli tässäkin askeleen edellä ja lanseerasi jokin aikaa sitten hiilidioksimittarin, joka näyttää kunkin oston hiilijalanjäljen ainakin suuntaa antavasti.
Miten se vaikuttaa ihmisten ostopäätökseen?
Tiedämme, että asiakkaamme haluavat ymmärtää yhä paremmin ostamisen ympäristövaikutuksia ja siksi meille oli tärkeää tarjota tähän ratkaisu sovelluksessamme. Klarnan CO2-laskuri on myös esimerkki siitä miten haluamme tuoda vastuullisuuden suoraan osaksi toimintaamme. Haluamme mahdollistaa Klarnan käyttäjille järkevän shoppailun ja vastuulliset maksut, Jacob Sercrantz sanoo.
Klarnan tutkimus tehtiin 17 eri markkinalla - eikä kyselyä ilman hyviä havaintoja. Suomalaisilla verkkokauppiailla saattaisi olla tästä myös jotain opittavaa. Kun muualla maailmalla verkkokaupassa velloo jo tietyt trendit, Suomessa ollaan vasta lapsenkengissä.
Jacob Segercrantzin mukaan Suomessa on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia verkkokaupan asiointikokonaisuuden elämyksellisyydessä ja kuluttajat - varsinkin nuoret - kaipaavat tätä.
Kyseessä on erittäin laaja, kansainvälinen kysely - se toteutettiin 17 markkinalla ja siihen vastasi yli 17 000 kuluttajaa. Yksi mielenkiintoinen asia minkä haluaisin nostaa esiin on se, miten kuluttajat kaipaavat elämyksellisyyttä verkkokauppaan, etenkin nuoret. Uskon, että meillä on Suomessa vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia verkkokaupan asiointikokonaisuuden elämyksellisyydessä. Esimerkiksi livestriimatut shoppailutapahtumat voivat olla uusi mahdollisuus verkkokaupoille erottua – 31 % Z-sukupolven edustajista ja 25 % milleniaaleista kertoo olevansa kiinnostuneita verkkoon striimatuista shoppailutapahtumista, joissa brändit esittelevät tuotteitaan ja ovat vuorovaikutuksessa yleisöjen kanssa digitaalisten alustojen välityksellä.
Maksujätin asiakkaina ovat niin kauppiaat kuin kuluttajat, joten kysytään lopuksi millaisia neuvoja näköalapaikalla oleva antaisi Black Friday ostoksille?
Black Friday on hyvä aika tehdä ostoksia, jotka ovat olleet suunnitteilla tai toivelistalla jo pidempään sen sijaan, että ostaa tarjouksessa olevia tuotteita, joita ei oikeasti tarvitse. Esimerkiksi elektroniikkahankinnoista voi saada merkittävänkin alennuksen Black Fridayn alla ja se onkin yksi kuluttajien suosituimmista ostokategorioista myös tutkimuksemme mukaan, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Sergercrantz sanoo.