Klarna tutki eläkeikään ehtineiden suhtautumista verkkokauppaan

”Etenkin yli 85-vuotiaat ovat tehneet tänä keväänä aiempaa enemmän verkko-ostoksia.”

Maksujätti Klarna tutki vanhemman sukupolven suhtautumista nettishoppailuun. Sen mukaan joka kolmas yli 65-vuotias kokee tekevänsä verkko-ostoksia sujuvasti. Yli 80-vuotiaista tätä mieltä on enää vain 18 prosenttia eli alle viidennes. Leijonanosa eli 72 prosenttia eläkeiän saavuttaneesta kertoo kuitenkin, että heillä on halu oppia lisää digitaalisista työkaluista, jotka helpottavat arkea. Tällaisia asioita ovat muun muassa ostokset sekä laskujen maksaminen netissä.

 

Ilmoitus

Suuri avun tarve

Kovin kynnys verkkoshoppailun kanssa on kuitenkin siinä, ettei apua alkuun pääsemiseksi ole olemassa. Näin kertoo 39 prosenttia kyselyyn vastanneista. Kaikkein vanhimmassa, 80-84-vuotiaiden ikäryhmässä, näin sanoi jo yli puolet eli 53 prosenttia vastanneista.

Miltei puolet sanoo mieluisimmaksi avuksi perheensä tai läheiset. Siltikin vain 27 prosenttia on saanut apua läheisiltään. Verkkokaupan chateista pyydetään myös mielellään apua, 10 prosenttia, samoin puhelinpalvelusta, 6 prosenttia, kun ikätoverin tai senioriverkoston apuun luottaa vain 4 prosenttia vastanneista.

 

Nämä asiat lisäävät turvallisuuden tunnetta

Eläkeikään ennättäneitä huolettaa verkko-ostoksilla eniten turvallisuuteen liittyvät seikat, kuten huijatuksi tuleminen, 54 prosenttia. 18 prosenttia on huolissaan siitä, että tekee itse jonkin virheen esimerkiksi maksun yhteydessä ja vain 10 prosenttia epäroi teknisten laitteiden käyttämistä. 80-84-vuotiaiden joukossa teknisten laitteiden kanssa epävarmuutta kokee kuitenkin jo 15 prosenttia. Verkko-ostosten turvallisuuden suhteen vain 49 prosenttia vanhemmista ikäluokasta on huolissaan, kun hieman nuoremmista, 65-69-vuotiaista, asiaa miettii 59 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan turvallisuuden tunnetta lisää muun muassa tuttu maksutapa. 48 prosenttia kokee näin. Verkkokaupan sivulla olevat selvät yhteystiedot luovat turvallisuuden tunnetta 36 prosentille ja luotettava toimitustapa merkitse näin 33 prosentille.

29 prosenttia kyselyyn vastanneista toivoisi silti selkeitä ja vaiheittaisia ohjeita verkkokauppaan.

 

Ikäihmisten verkko-ostaminen kasvussa

33 prosenttia yli 65-vuotiaista shoppailee netissä vähintään kerran kuussa. Kuluvan vuoden aikana verkko-ostoksia on ensimmäisen kerran tehnyt 6 prosenttia yli 65-vuotiaista ja 80-84-vuotiaiden keskuudessa luku on 11 prosenttia.

Ilmoitus

Datamme ja kauppiasverkostomme mukaan verkko-ostosten tekeminen vanhempien ikäpolvien keskuudessa on kasvussa, mikä on meistä hienoa. Rajoitettu pääsy fyysisiin kauppoihin koronan takia on varmasti ollut monille viimeinen töytäisy verkko-ostosten pariin. Tutkimuksestamme selviää, että moni eläkeikäinen ei pelkää verkkoon siirtymistä, vaan päinvastoin on halukas oppimaan lisää. Monella on aktiivinen arki myös eläkeiän saavutettuaan, ja olisi tärkeää, että nuorempi sukupolvi auttaisi vanhempiaan ja isovanhempiaan ylläpitämään aktiivista elämäntapaa mahdollisista rajoituksista huolimatta, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo tiedotteessa.

Kasvu näkyy myös Klarnan datassa, jonka mukaan yli 66-vuotiaiden nettishoppailu on kasvanut kevään aikana samassa suhteessa kuin alle 66-vuotiaiden.

Maantieteellisesti yli 66-vuotiaat tekevät ostoksia verkossa Ahvenanmaalla, Pohjois-Savossa, Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa sekä Keski-Suomessa. Kymenlaaksossa ja Satakunnassa eläkeläiset ovat kasvattaneet verkko-ostoksien osuutta enemmän kuin samanikäinen keskivertosuomalainen.

Maksujätti kertoo edelleen, että koko maan tasolla tarkasteltuna yli 85-vuotiaiden kohdalla näkyy erityisen merkittävästi nuoremmista kuluttajista erottuvaa kasvua: heidän verkko-ostoksiin käyttämänsä raha on melkein tuplaantunut (+96 %), kun verrataan kasvua vuoden 2020 helmikuusta maaliskuuhun, jolloin varotoimenpiteitä alettiin tehdä pandemian vaikutuksen vähentämiseksi.

 

 

Klarnan ostosindeksi: kasvu toukokuusta 2019 toukokuuhun 2020

Indeksi (100) edustaa keskimääräisen suomalaisen yli 66-vuotiaan verkko-ostosten kasvua, ja maakuntien vertailuluvut osoittavat, kasvoivatko yli 66-vuotiaiden verkko-ostokset kyseisessä maakunnassa enemmän vai vähemmän kuin keskimäärin Suomessa.

Alue Indeksi=100 (keskimääräinen yli 66-vuotias suomalainen)
Ahvenanmaa 137
Pohjois-Savo 126
Uusimaa 118
Varsinais-Suomi 116
Keski-Suomi 111
Kymenlaakso 108
Satakunta 103
Pirkanmaa 100
Etelä-Karjala 100
Pohjois-Karjala 99
Pohjanmaa 98
Pohjois-Pohjanmaa 91
Lappi 90
Etelä-Pohjanmaa 89
Kainuu 87
Päijät-Häme 87
Etelä-Savo 85
Keski-Pohjanmaa 80
Kanta-Häme 76

(Lähde: Klarna)