Klarna tarkasteli juhlapyhien ostokäyttäytymistä – suomalaiset pysyvät budjetissa

Monet ovat aloittaneet lahjojen hankinnan jo syyskuussa. 

Klarna tarkasteli juhlapyhäsesongin ostokäyttäytymistä 17 eri markkinalla Suomi mukaan lukien. Kyselyn mukaan suomalaiset pysyvät muun muassa hyvin suunnittelemassaan budjetissa, osa on aloittanut lahjojen hankinnan jo syyskuussa ja leijonanosa lemmikkien omistajista aikoo hankkia jotain myös nelijalkaiselle ystävälleen. Klarna raportoi kyselyn tuloksia tänään julkaistussa tiedotteessa.

Joululahjojen hankinta on aloitettu aikaisin ja 15 prosenttia suomalaisista, 11 prosenttia ruotsalaisista ja 17 prosenttia norjalaisista on aloittanut niiden hankinnan jo syyskuussa. 23 prosenttia vastaa myös aloittavansa jouluostosten tekemisen viime vuotta aikaisemmin.

Ilmoitus

Syynä tähän on se, että kuluttajat jo edellä mainituilla kolmella markkina-alueella haluavat tarttua mehukkaisiin tarjouksiin ja yhtäältä olla varmoja siitä, että paketit ehtivät ajoissa perille.

 

Sesongin huipennus on Black Friday

55 prosenttia suomalaisista uskoo käyttävänsä Black Fridayna eniten rahaa lahjoihin. Samoin ajatellaan Norjassa, jossa 52 prosenttia suunnittelee tekevänsä näin ja Ruotsissakin 47 prosenttia vastaa myöntävästi.

Klarnan oman datan mukaan myyntivolyymit miltei nelinkertaistuivat (378%) viime vuoden Black Fridayna tavalliseen marraskuiseen ostopäivään verrattuna. Kasvua Cyber Mondayn myyntiin verrattuna oli 281 prosenttia.

Black Friday eroaa muusta sesongista ehkä siten, että 68 prosenttia sanoo tekevänsä ostokset onlinella.

 

Tarkan markan kansa

18 prosenttia suomalaisista aikoo kasvattaa lahjabudjettiaan edellisvuodesta ja valtaosa aikoo käyttää lahjoihin noin 101 eurosta aina 500 euroon. 

74 prosenttia suomalaisista aikoo myös pysyä suunnittelemassaan lahjabudjetissa. Norjassa jopa 76 prosenttia sanoo näin.

Ilmoitus

Klarna Suomella ei olla asiasta hämmästyneitä. Suomalaiset ovat ”tarkan markan” - tai euron - kansaa.

Ei ole yllättävää, että valtaosa suomalaisista luottaa budjettiinsa – suomalaiset ovat tarkkoja rahankäyttäjiä ja Klarnan tekemien kansainvälisten tutkimusten mukaan myös poikkeuksellisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta taloudestaan, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz kommentoi tiedotteessa.

 

Lahjoja perheelle 

Lahjahankinnoissa kestävällä kehityksellä on iso merkitys varsinkin nuoremmille kuluttajille ja he myös aktiivisesti etsivät vastuullisuuteen ja aiheeseen panostavia brändejä. Kaikki suomalaiset suosivat kestävällä tavalla pakattuja tuotteita iästä huolimatta.

Eniten lahjoja ostetaan omalle perheelle. 76 prosenttia vastaa näin. 33 prosenttia suunnittelee ostavansa jotain ystävilleen ja 45 prosenttia etsii täydellistä lahjaa kumppanilleen, kun taas kollegat saavat joululahjan vain aniharvoin.

Lemmikit ovat niin ikään lahjalistojen kärkipäässä. 70 prosenttia lemmikkien omistajista aikoo hankkia jotain nelijalkaisille ystävilleen. Suosituimpia kategorioita ovat ruoka (74%), lelut (68%), vaatteet ja varusteet (16%) sekä sisustukseen liittyvät lahjat, kuten pedit ja ruokakupit (16%).

 

Sosiaalinen media toimii esittelypaikkana

Vaikka monet ostavat verkkokaupoista (40%), myös fyysisillä myymälöillä on edelleen paikkansa ja jouluostoksille lähdetään mieluiten isoihin tavarataloihin. Puolet vastaajista suosii Stockmannin tai Sokoksen kaltaisia paikkoja. Niiden perässä tulevat kauppakeskukset (43%) ja kolmantena ovat suositut halpakaupat (39%).

Ja sosiaalisen median merkitys on suuri - varsinkin nuorempien kuluttajien joukossa. 74 prosenttia Z-sukupolven edustajista ja 60 prosenttia milleniaaleista kertoo ostavansa tuotteita nähtyään ne ensin jossain sosiaalisen median kanavassa.

Myös suurten ikäluokkien edustajista 32 prosenttia vastaa sosiaalisen median joskus vaikuttaneen ostospäätökseen.

Leijonanosalle Z-sukupolven edustajista, 59 prosentille, Instagram on merkittävin alusta. Myös Facebookilla on tärkeä rooli ja esimerkiksi 81 prosenttia suurista ikäluokista sanoo näin.

Tutkimuksen valossa sosiaalisen median alustat ovat kuitenkin lähes aina vain kanava nähdä tuote. 76 prosenttia vastanneista sanoo lopulta tehneensä oston jonkin muun kanavan kautta.

Vaikuttajamarkkinointi on hitti ainakin kansainvälisesti ja sillä on jonkin verran merkitystä, varsinkin nuorempien joukossa, mutta 91 prosenttia suomalaisista elää jalat maassa ja uskoo ystävien ja perheenjäsenten ymmärtävän paremmin trendien päälle. 

Nuorempien sukupolvien keskuudessa myös Suomessa on kiinnostuttu kansainvälisestä villityksestä eli liveshoppailusta. 31 prosenttia Z-sukupolven edustajista sanoo sen kiinnostavan ja 25 prosenttia millieniaaleista. Suurista ikäluokista vain 13 prosenttia vastaa asian innostavan heitä.

 

Elektroniikka on ykkönen

Joulun ajan ja Black Fridayn suosituimmat tuotteet ovat erilaiset elektroniikkatuotteet. Elektroniikan myynti kasvoi 671 prosenttia viime vuoden Black Fridayna, Klarnan datan mukaan, ja Black Weekin aikana 248 prosenttia. Kasvua oli 131 prosenttia myös Cyber Mondayna.

Perässä tulee muoti ja vaatteet (31% verkossa ja 29% fyysisissä liikkeissä).

Huomionarvoista on myös se, että verkkoshoppailijoiden jouluostoksiin käytetty budjetti on keskimäärin 26 prosenttia suurempi kuin pelkästään fyysisissä myymälöissä ostoksensa hankkivien.

Eikä joulua ilman erimielisyyksiä. 60 prosenttia antaa mieluiten konkreettisen lahjan, kun miltei yhtä moni, 57%, toivoo tätä mieluummin saavansa lahjakortin.

Elämyslahjoja ei tänä vuonna toivo kovinkaan moni ja 57 prosenttia vastaajista sanoo haluavansa mieluummin jonkin tuotteen. Tähän vaikuttanee pitkään jatkunut pandemia.

Klarna toteutti kyselyn alkusyksystä ja siihen vastasi 1076 suomalaista ja kansainvälisesti lähemmäs 17 000 kuluttajaa.