Klarna: Sinkkuvanhemmat ostavat eniten erotiikkatuotteita

”Ja miehet tuplasti enemmän kuin naiset”.

Maksujätti Klarna tarkasteli ystävänpäivän alla erotiikkatuotteiden ja seksilelujen ostotrendejä 11 eri maassa. Suomessa miltei puolet sinkkuvanhemmista kertoo ostavansa erotiikkatuotteita ja seksileluja kuukausittain. Miehet ostavat tuplasti naisia enemmän. Maksupalvelugigantti kertoo asiasta tiedotteessa.

Z-sukupolven edustajat kertoo hankkivansa kyseisiä tarvikkeita kuukausittain, mikä on selvästi enemmän kuin vanhempien ikäluokkien keskuudessa. Kaikkiaan 13 prosenttia kertoo hankkivansa kategorian tuotteita kuukausittain. Globaali on arvo on tosin tätä enemmän, 19 prosenttia ja Yhdysvalloissa joka kolmas (29%) kertoo näin.

Ilmoitus

Suomalaiset hankkivat erotiikkatuotteensa mieluiten verkosta ja vain itävaltalaiset tekevät ostonsa suomalaisia useammin netissä. Australiassa verkkokauppaa käytetään vähiten, kun hankitaan kyseisen kategorian tuotteita. 

Verkkoshoppailun suosio saattaa johtua esimerkiksi suuremmasta valikoimasta verkossa, mutta myös yksityisyyden halusta, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman arvioi.

Klarnan tutkimuksen valossa seksileluista ja erotiikkatuotteista kiinnostuneimpien ikäryhmien, eli 18–24 -vuotiaiden ja 25–40 -vuotiaiden suomalaisten keskuudessa erotiikkatuotteita ostavat etenkin sinkkuvanhemmat. Heistä melkein puolet (44 %) sanoo tekevänsä kuukausittain erotiikka- ja seksileluostoksia. Tuloksista selviää myös, että lasten vanhemmat ostavat erotiikkatuotteita ja seksileluja enemmän kuin lapsettomat.

Suomalaismiehistä 18 prosenttia hankkii kategorian tuotteita kuukausittain, mikä on huomattavasti suurempi kuin naisten määrä, 8 prosenttia.

Asuinalue vaikuttaa siihen, miten paljon kategorian tuotteita ostetaan. Lähiöissä hankitaan enemmän erotiikkatuotteita kuin muualla.

Alueellisesti Suomessa Lappi on kategorian järjessä. Sen jälkeen eniten seksitarvikkeita hankitaan Kymenlaaksossa. 

Tulos on linjassa aiempien tutkimuksiemme kanssa, sillä Lappi on ollut myös muiden tuotekategorioiden osalta erityisen aktiivinen verkko-ostamisen alue Suomessa, Jannica Nyman arvioi.

Loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18 000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1 668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa yli 250 000 verkkokaupasta ympäri maailman.

Ilmoitus

Kyselytutkimuksen 11 maata ovat Yhdysvallat, Iso-Britannia, Australia, Saksa, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Ranska, Ruotsi, Norja, Suomi.