Klarna raportoi uudistuksesta: Muistutuslaskujen osuus pienentynyt 59 prosenttia syyskuusta

Uudet standardit otettu hyvin vastaan niin asiakkaiden kuin kauppiaiden keskuudessa.

Klarna kertoi aiemmin syksyllä maksupalvelumuutoksista. Perinteinen 14 päivän maksuaika pidentyi 30 päivään, yhtiö poisti laskuihin liitetyt turhat kulut ja joustavat erämaksut, minkä lisäksi maksun unohtamisestakaan ei rangaista heti.

Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski kertoi tuolloin, että yhtiö tekee työtä paremman kuluttajasuojan eteen. 

Ilmoitus

Haluamme tuoda esiin luottoalan pahimmat velkaloukut: ikuiset ja vakuudettomat lainat, sekä lainoittajat, jotka käyttävät verkkokauppiaiden asiakasdataa oman asiakaskantansa kasvattamiseen. Tätä muutosta tahdomme olla johtamassa. Asiakkaamme ja kuluttajat ylipäätään kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen – ja fokus ei ole vain vastuullisessa tuotannossa, vaan yhä enemmän myös vastuullisessa maksamisessa, Siemiatkowski sanoi. 

Syyskuun alussa käyttöön otettu uusi standardi alkaa kantaa nyt hedelmää. Klarna kertoo tänään, että maksumuistutuksia saavien osuus on laskenut pelkästään Suomessa parissa kuukaudessa 59 prosentilla.

Alkusyksystä YouGovin kanssa teettämämme tutkimus osoitti, että suomalaisten yleisin syy jättää lasku maksamatta oli unohdus. Tästä johtuen kaksinkertaistimme ilmaisen laskun maksuajan ja otimme käyttöön lisää ilmaisia muistutuksia. Näiden uudistusten tavoitteena oli asettaa luottoalalle uusi, vastuullisempi standardi ja jo ensimmäisien kuukausien tulokset todistavat, että suunta on oikea, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo.

Joustavat erämaksut korvattiin niin ikään kiinteillä päättymispäivillä, mikä on nopeuttanut erämaksuostojen takaisinmaksuaikoja 15 prosentilla.

Se että poistimme turhat kulut sekä mahdollisuuden valita maksutavaksi joustavan erämaksun, erottaa meidät monista muista toimijoista markkinalla. Emme halua, että asiakkaat joutuvat ottamaan kalliita lainoja, joilla on epäselvät maksuehdot ja joiden maksuajat karkaavat helposti käsistä erilaisten korkojen ja maksujen seurauksena. Olenkin erittäin ylpeä näistä kuluttajia aidosti palvelevista uudistuksista. Toivon muiden alan toimijoiden seuraavan pian perässä, Jacob Segercrantz sanoo.

Klarnan tuoreen asiakaskyselyn valossa uudistukset ovat vahvistaneet asiakkaiden luottamusta yritystä kohtaan ja Klarna koetaan paitsi vastuullisempana ja avoimempana, myös asiakkaan edun mukaisena pankkina.

Maksujätin kauppaille suuntaman kyselyn mukaan miltei 300 kauppiasta raportoi, että tuoteuudistukset ovat olleet asiakkaan kannalta hyviä ja ne saivat arvosanan 4,4 asteikolla yhdestä viiteen.

Me Reimalla haluamme omalta osaltamme olla mukana edistämässä suomalaisten taloudellista hyvinvointia. Klarnan syksyllä tekemät tuoteuudistukset ovat olleet selkeä askel kohti vastuullisempaa maksamista ja parempaa verkkokauppakokemusta. Asiakas on liiketoimintamme keskiössä, joten näiden uudistusten tulokset ilahduttavat meitä kovasti, Klarnan haastattelema Reiman E-commerce Director Europe, Kristina Lagerroos kertoo.

Ilmoitus

Maksujätti raportoi asiasta tiedotteessa.